2020. július 2., csütörtök

A félelem mágiája

"Tudsz róla, és te idézted elő az adott helyzetet önmagadnak. Szvámi Ráma Tírtha ezt úgy magyarázta, hogy a félelem vonzza a veszélyt, és ha bármilyen baleset történt veled, te idézted elő, te hívtad meg. Nem akarsz balesetet szenvedni, mégis tartasz tőle. Ez a félelem teremti meg és erősíti meg a balesetet okozó helyzetet.
    Hadd mondjak el valamit! Gyerekkoromban kobrákkal, medvebocsokkal, tigrisekkel játszottam, de amikor kapcsolatba kerültem az angolul beszélő gyerekekkel az iskolában, így vagy úgy, de kialakult bennem egy fóbia. Valahogy létrehoztam a kígyóktól való félelmet a pszichémben, egészen odáig, hogy bárhová mentem, ellenőriztem a szobát, a párnahuzatot, még a zsebeimet is, hogy nincsenek-e ott kígyók. Egy fóbia a félelemtől erősödik. Sohasem vizsgáltam meg ezt a félelmet, képzelt félelem volt, amelyet másoktól vettem át. Valójában sohasem létezik semmiféle félelem belül, mind kívülről származik. Elfogadjuk, nem vizsgáljuk meg, és a félelem ekképpen megerősödik. 
Tehát egy napon a Gangesz partján ültem, egész közel az ásramomhoz. Akkoriban még nem volt duzzasztógát a folyón, látni lehetett, hogyan áramlik a Gangesz. Szóval ott ültem, nem sejtve, hogy egy kobra fekszik alattam feltekeredve. Kétszer vagy háromszor felálltam, majd visszaültem és a kobra is felemelkedett, majd összehúzta magát megint. Teljesen természetesen zajlott mindez.
    De lássuk mi történt! Egy szvámí meglátta ezt, és odakiáltott nekem: "Vigyázz, egy kobra van alattad feltekeredve!" Azt kérte, hogy vigyázzak, de fogalmam sem volt, mit tegyek. Ha egy szülő azt mondja, hogy vigyázz, az nem jelent okot a riadalomra. De én megijedtem, és futni kezdtem. És ahogy futni kezdtem, a kobra üldözni kezdett! A kobra általában senkit sem üldöz, miért is tenné? Nem vagy táplálék számára. Az elmém negativitása volt az, ami maga után húzta a kobrát. Túl későn jöttem rá, hogy a félelmem vonzotta magához. (...)"
/Szvámi Ráma - Óm, az örök tanú 92. old.

Wass Albert - Hagyaték (részlet)

(...) – Nézd, Dani, mert most nézheted: itt megy egy magyar, ki nagy tettekre alkalmas, mert nagy benne a szeretet, mindössze hogy oldalra billent benne a lélek. S amilyen sok szeretet van az egyik oldalon, éppen olyan sok gyűlölet húzza alá a másik oldalt. Így aztán semmit sem ér. Reménykedtem, hogy meg tudom értetni vele rendre a szeretet titkát, mert érdemes ember lakozik szegényben. De vakká tette a keserűség és süketté a gyűlölet. Nagy kár érette.
– Menjek utána és hozzam vissza? – vállalkozott a gyerek.
– Tanultam már magától annyit, hogy ezt megtehetem könnyen... De az öreg megrázta a fejét.
Maga szándékából kell visszatérnie – mondta halkan –, de ez csak akkor lehetséges, ha előbb megtanítja a tapasztalat, hogy amikor a szeretet cselekszik bennünk, akkor elindul valami láthatatlan erő, ami előbb-utóbb szeretet formájában tér vissza hozzánk. A gyűlölet pedig egyebet se terem, csak gyűlöletet. Gyere, menjünk. Nem tehetünk érte semmit, amíg ezt meg nem tanulja a maga bőrén.
     Alig érték el a sziklákat megint, s már magosan járt fölöttük a nap. Ragyogott az égbolt zöldeskéken és szellővé csöndesült a szél is. A borókás alatti lejtőn nagy borzas kanmedve legelt a veres áfonyán, bundáját szárítva a napon. Mordult egyet, amikor meglátta kettőjüket az ösvényen jönni, majd fújt egy nagyot, s eliramodott lefelé a fenyőbozót felé.
– Állítsam meg? – kérdezte súgva a gyerek.
– Ha tudod – mosolyodott el az öreg szakállas arca, s megállt egy borókabokor mögött. A gyerek föllépett egy lapos tetejű kőre, ahonnan jól láthatta az otrombán loholó medvét. Szemöldökei ráncba szöktek az elnyűtt fekete báránybőr kucsma alatt, s nézése megmerevedett. Fogait is egymásra harapta, mint aki erősen ráncba szedi a gondolatait. Csak állt ott, s a szemei fogták a nagy sötét állatot. A medve futása rendre meglassult. Megállt, visszanézett. Lépett néhányat, s újra visszanézett. Megfordult, állt ott egy darabig tanácstalanul, ide-oda himbálva otromba nagy fejét. Szeme megakadt egy folt áfonyán. Lassan odacammogott és enni kezdett, mintha semmi se történt volna. A gyerek rávigyorgott az öregre.
Megmondtam neki, hogy nincs mitől félnie – suttogta –, az Isten jó és szereti a medvéket is. Az öreg újra belemosolygott a szakállába és bólintott is.
– Hát megtanultad, ugye? – suttogta vissza.
– Mozogjunk hát óvatosan, hogy meg ne riasszuk újra. Éhes a szerencsétlen, de megtanulta, hogy féljen az embertől...