Bicsérdy Béla (Pest, 1872. március 20. – Billings, Montana,
1951. december 7.) életreformer. A nevéről elnevezett bicsérdizmus (más
néven: bicsérdista) táplálkozási formának, életmódnak és egyben eszmének
a népszerűsítője. 1#
„Nem a napi 2 almás koszt a cél, sem a böjtölés. Ez mind csak eszköz a test egészségének, erőinek fenntartására, megóvására, de ez is csak azért, hogy az ember e réven felszabaduló összes szellemi energiáit a földi élet végső ideáljának szolgálatába állítsa, ami nem más, mint a szeretet sziklaszilárd alapjaira felépített boldog emberi társadalom.” /Bicsérdy Béla - A reforméletmód prospektusa
Életpályája
Bicsérdy Béla Pesten született, az erdélyi Fogarason tett
kereskedelmi érettségit. Berettyóújfaluban majd Fogarason dolgozott
adótisztként. Még 20 éves korában szerzett egy súlyos nemi betegséget, a szifiliszt,
amely megváltoztatta az életét, új irányt szabva annak. Az akkori orvostudomány
képtelen volt kigyógyítani a betegségéből. Megtanult franciául, németül, angolul. Rengetegszer utazott
Németországba, de volt Franciaországban és Angliában is, gyógykezelései és
ismereteinek fejlesztése céljából. 1900 körül vegetáriánus
lett, majd később áttért a kizárólagos nyers gyümölcs és zöldségfélék, nyers
tej fogyasztására.
Aktívan sportolt és atlétikai versenyeket is nyert. A víz
alatti búvárkodásban megteremtett rekordjáról az angol Health and Strength c.
sportlap 1904/10-es száma is beszámolt.
Rengeteg táplálkozástani kutatást folytatott és a
tapasztalatszerzés jegyében különböző kísérletek százait hajtotta végre magán.
Ezek a kísérletek nagyrészt böjtből és különféle izzasztókúrák kombinációjából
álltak, nagy hangsúlyt fektetve a helyes táplálkozás kialakítására is.
Tanulmányozva a
természetes életmód gyógyhatásait minden betegségéből kigyógyította magát,
gyógyíthatatlannak mondott betegségéből is. A korábban már kopasz Bicsérdy
teljes egészében visszanyerte hajzatát, és saját állítása szerint három -
korábban elvesztett - foga is visszanőtt. 1909-től naponta
tartott díjtalan előadásokat magánszemélyeknek. 1920 körül már nagy számú értelmiségiek
(újságírók, tanárok, papok stb.) vesznek részt több előadásán. 1921 júliusában,
Nagyszebenben kezdi meg rendszeres nyilvános előadásait. Eleinte ingyen, később
belépődíjat szedett, hogy utazásait és könyveinek kiadását finanszírozhassa. Pár
év leforgása alatt bejárta egész Erdélyt, több száz előadást tartva az összes
nagyobb erdélyi városban. Fogarason megjelentette A halál legyőzése című művét, amely
nagy visszhangot váltott ki. Magyarul és románul megjelenő könyvei az élet több
évszázadig való meghosszabbítását ígérték.
"Ma még mosolyoghat lebiggyesztett szájszélei tudásának kétes értékében bízva - holnapra azonban kaotikus életének férgei és mikrobái a halálos ágynak dönthetik. A szenvedések pedig akkor majd megtörik nagyképű büszkeségét s reá kényszerítik a helyes útra, vagy elpusztul!" /Bicsérdyzmus lap mottója
Bicsérdista kolóniát létesített Ada Kaleh szigetén, és rövid
ideig ott élt feleségével és híveivel a földi paradicsom megteremtésén
munkálkodva. Saját magát
Zoroaszter (Zarathustra), Buddha és Krisztus után a következő egyetemes
mesternek nevezte, akinek az a feladata, hogy az emberiségnek világosságot
nyújtson és utat mutasson. „A mesterek felemelik szavukat tévelygő embertársaik
érdekében és igyekeznek visszavezetni őket a helyes útra.”
1922-ben, 50 évesen, életmódjának és a mindennapi edzéseinek
köszönhetően, Kolozsvárott súlyemelésben világrekordot döntött. 188 kilót
nyomott ki fekve. Theodor Siebert, Európában egy elismert német testedző
Bicsérdyt az akkori világ legerősebb emberei egyikének minősítette. E véleményt
a Siegfried című újságban is közölték.
1923-tól rendszeresen megjelentetett könyveiben
reformétrendjéhez, amelyben a koplalás és a nyerskoszt-fogyasztás dicséretét
hirdette, komplett filozófiai rendszert is tálalt. Könyveiben közölte a
módszere által meggyógyított személyek hálaleveleit. Ugyanakkor a hivatásos orvosok
többsége (nem mindegyik) sarlatánnak tartotta őt, és elmarasztalóan
nyilatkoztak róla. Bicsérdyt ez nem zavarta tanai hirdetésében. Azt állította,
hogy az egyén mindent elérhet, ha fizikumát helyes táplálkozással rendben
tartja. Kérkedett, hogy olyan képességeket fejlesztett ki magában, amivel addig
nagyon kevesen rendelkeztek. „Mester lettem”– hangoztatta elhivatottságának
érzékeltetésére. „Más vagyok, mint ti. Nekem már megnyíltak a szemeim és látni
tudok velük, nem úgy mint ti.”
A magas, szikár, elegánsan öltözködő és választékosan
társalgó Bicsérdy karizmatikus személyiség volt, rendkívül népszerű lett és
tanításai nagyon gyorsan terjedtek. Bicsérdy hívei egyre sokasodtak, egész
mozgalom alakult ki tanainak népszerűsítésére. Ők voltak a „bicsérdisták”, a
társadalom valamennyi rétegét képviselve. 1925 körül már 120-150 ezer híve
lehetett. „Nincsen ma már olyan ember még a legfélreesőbb faluban sem, aki
legalább hírből ne hallott volna valamit a Bicsérdyzmusról.” - írta egy
kortársa. Erdélyben valóságos tömeghisztéria alakult ki. A romániai orvosok egy
része hajszát is indított a kuruzslással vádolt Bicsérdy ellen, és az
egészségügyi főfelügyelőségtől vizsgálat megindítását követelték. Több
előadását betiltották. Ez azonban hatalmas ellentiltakozási hullámot váltott
ki. Az egészségügyi főhatósághoz beérkezett több ezer tiltakozó levél hatására
(melyben az emberek gyógyulásaikról számoltak be) az ellene folyó vizsgálatot
megszüntették.
Több bicsérdista
étkezde is nyílt Erdélyben. Követői közé tartozott többek között Tóth Menyhért,
Lévai Lajos, Magyar Ilona, rövid ideig Kosztolányi Dezső is. Több ízben
hallgatta előadását Babits Mihály és Darányi Kálmán is. Budapesti otthonában
többször felkereste Bartók Béla és Kodály Zoltán.
A követők körében nagy népszerűségnek örvendett Dr. Soós
Gábor orvos Bicsérdy Béla, a természetes gyógy- és új életmód feltalálója című
magasztaló könyve is. (1926)
Hívei Petrozsényban lapot is próbáltak alapítani Az
Emberiség érdekében! Bicsérdizmus (1925), majd Bicsérdyzmus cím alatt
(1925-26). Ebben az időben követői fiókegyesületeket alapítottak Debrecenben és
más városokban és több nyerskosztos telep is létesült vagy próbált létesülni az
országban.
Az ellentábor sem tétlenkedett, Károly Sándor újságíró
például a nemesen egyszerű Bicsérdy, a gyilkos! címmel adott ki egy pamfletet a
„legújabb tömegőrület” vezéréről, amelyben százak meggyilkolásával vádolta a
Mestert, ugyanis csakugyan hívei közül számosan belehaltak a koplalásba.
Ada Kaleh szigete képeslapon 1890 és 1905 között |
1926-os budapesti látogatását a korabeli sajtó szenzációként
tálalta. Az Ada Kaleh szigetéről érkező hajóról partraszálló Mestert rajongói
köszöntötték, míg az ellentábor „Hurka, kolbász, sonka, rántott csirke!”
jelszavakkal tüntetett ellene.
Bicsérdy az 1920-as évek végétől beszüntette rendszeres
nyilvános előadásait, később pedig még könyveit is kivonta a kereskedelmi
forgalomból. Véleménye szerint az emberek nagy része nem volt képes megérteni
azokat, és a nagy botrányt okozó halálesetek is könyveinek félreértelmezésből
adódtak. Tanítványai részére viszont továbbra is ingyenes magánelőadásokat
tartott.
1939-ben a vele készült riportban, amely Beszélgetés
Bicsérdy Bélával, aki még hatszáz évig akar dolgozni rendszerén címmel jelent
meg, így nyilatkozott: „Erőm háromszorosa a húsz évvel ezelőttinek... Mester lettem,
szellemi és testi erőm folyton növekszik... Napi 22 órát dolgozom. Kétórai
alvás folytonos tökéletesedésem mellett is elegendő részemre... Amit
Bicsérdizmus néven ismernek és emlegetnek az csak nagyon kis része az én
rendszeremnek. Nem mondom, annak is van jelentősége az egyénre nézve, ha
egészségét a nyers növényi táplálékok evésével rendbe hozza. De ahhoz, hogy
valaki a tanítványom lehessen, ahhoz nagyon sok megértés és munka kell... Az én
rendszeremben nem a betegségek gyógyításáról van szó, hanem annak a tudásnak a
megszerzéséről, amelynek révén az egyén rendben tartja egészségét és
folyamatosan tökéletesíti magát.”
A cikkíró leírja még, hogy a pesterzsébeti
ház egybenyitott három szobája egy hatalmas könyvtárnak felel meg, hatezer
könyvvel. A falakon a Mester saját festményei. A földön hatalmas súlyzók,
amivel végzi a napi tornagyakorlatait.
1939-'40-ben Lengyel Miklós a Gyönyörök vezeklői című
könyvében így ír róla: Bicsérdy lenéz és megvet mindenkit, aki utána hasonló
tanokkal fellépett, ezek szerinte kóklerek és megtévesztik az embereket. Ő maga
legyintve beszél az évszázadokról, amiket élni fog és arról, hogy pár száz év
múlva elkezdi egy olyan kampány irányítását, amellyel az akkor már nem annyira
fertőzött emberiséget visszavezeti a természethez és az évszázados, majd az
évezredes élethez.. Kiváló festőművész. Eladott egy képet egyik ügyvéd
tanítványának - 120 évi részletre. Hatalmas szál, tagbaszakadt ember, atléta
tagokkal és hihetetlen izomerővel. Szobájában mázsás súlyok között él.
Hetvenedik éve felé jár. Testi állapota - ebben a korban - orvosi szempontból
csodálatraméltó.
Emigrációja és halála
Bicsérdy a feleségével 1944 végén Németországba, majd
1951-ben az Egyesült Államokba emigrált, ahol még azon év decemberében szívelégtelenségben
elhunyt. Más forrás szerint, miután az Egyesült Államokba költözött, ott a II.
világháborús sérülései következtében halt meg. Egyéb forrás szerint viszont
Amerikába történt költözése után egyházat alapított és saját templomában egyik
híve agyonlőtte. Halálával kapcsolatban még sokféle verzió született.
Életében ötször nősült, házasságaiból három gyermekről
tudunk.
Bicsérdy Bélát az 1920-as évek Magyarországán és Erdélyben
szinte mindenki ismerte. Rengetegen éltették és követték, majd a tömeg
kiábrándulva az általa hirdetett "világmegváltó" elképzelésekből,
igyekezett mielőbb elfelejteni őt magát és tanait. Mozgalma lassan feledésbe
merült, majd az 1989-ben bekövetkező magyarországi rendszerváltás után újra
felfedezték.
Tanítása és a bicsérdizmus
A tanítás egyik fő vezérvonala a tisztán gyümölcsevővé
válás, a nyers táplálékok kizárólagos fogyasztása. A természet örök törvényeit
mindenben betartó életmód a cél. „Az ember rendeltetése : A tökéletesedés,
a fejlődés továbbvitele az isteni fok felé.” Ennek a táplálkozás és az életmód
adja az egyik fő alapját.
- „Fű, fa , virág, állat, összhangban élnek az örök erővel... Csak az embert vezette félre a tudása... A természet összhangja nem ismer szenvedést, nem tűr meg nyomort. Vajon megfelel-e a természet rendjének, hogy az embereknek szenvedniük kell? Az ember szenvedni csak addig kényszerül, míg életét a mindenségi igazságok ismerete nélkül folytatja.”
- „Az emberek átok alatt görnyednek, mert tudatlanságban vannak... Vak vezet világtalant és végül mindnyájan gödörbe esnek.”
„Betegséget
bocsátottam rájuk - mondja a Biblia - hogy térjenek meg. Hallásra való füleik
vannak, de nem hallnak, látásra való szemeik vannak, de nem látnak, hogy meg ne
térvén, meg ne tisztíthassam őket.”
Véleménye szerint a legelső emberek csak feldolgozatlan
növényfélékkel táplálkoztak.. Majd amikor gyümölcstelen tájakon kóborolva
éhségük nagy volt, az állatok példányait is megették. A nyers hússal szembeni
undorukat különböző eljárásokkal próbálták leküzdeni. Napról napra elkövetett
törvénysértéseik nyomán aztán betegségeik keletkeztek, és megtört a paradicsomi
harmónia. Kibontakozott a káosz, amelynek keretében ma is egyre fokozottabb
arányban betegszik, vénül és pusztul az egész emberiség.
„Legyetek azért tökéletesek, amint a ti mennyei Atyátok is
tökéletes.”
„Legyetek tökéletesek - ez az ember fejlődési törvénye.”
„Betegség csak egy van, ahogy egészség is csak egy. Egyetlen
betegség létezik és az a diszharmónia, amely a természeti törvénysértések módja
és fokozatmértéke szerint különböző szimptómák útján jut kifejezésre.”
„A »Ne ölj!« az egyik legerősebb és legnagyobb
parancs.”
Hőkezeléssel (sütés-főzés) a növényekből is holt anyagot
hozunk létre. Ha élő táplálékot eszünk, az élővé tesz bennünket, de
ha »megöljük« a táplálékot, akkor a holt étel is pusztít és idővel
megöl minket. Élet csak az élő anyagból származhat. Ha a földműves égett vagy
fagyott magokat szór el a földjébe, akkor hiába várja a termést.
Fel kell szabadítanunk a bennünk, a mindenki szervezetében
jelen lévő öngyógyító, újraalkotó erőt, amelyet az orvostudomány vitalizmusnak
nevez. Ennek érdekében rendszeres böjtöt ír elő, illetve a húsoktól és a
hőkezelt ételektől való fokozatos, végül teljes tartózkodást.
Tanítása szerint a nyers növényeket fogyasztó embernek
megnövekedik ellenállása a betegségekkel szemben és szellemileg, fizikailag is
a fejlődés útjára lép.
„Az embernek nem szabad megsemmisítenie különböző
sütési-főzési eljárásokkal a természet műhelyében készült élelmet, mely
visszafejlődést és korai halált hoz számára. A főtt-sült vegetáriánus ételek a
növényi trágya színvonalán állnak.. Ezek az ételek mindig félrevezetik az
embert, minden esetben többet fogyasztunk belőlük a kelleténél, mert
érzékszerveink ezen természetellenes és holt anyagokkal szemben nem reagálnak..
Aki vegetáriánus receptek felől érdeklődik tőlem, semmit nem értett meg
könyvemből. A főzés mestersége az élet tudományával összeférhetetlen.”
Az állati fehérjék minőségi értéküket csupán az élő állat
sejtjében őrzik meg, az állat elpusztítása után azonnal elveszítik vitális
értéküket, azonnal beindul a bomlási, rothadási folyamat már az állat halálának
pillanatában, ideális környezetté válva a mikrobáknak és baktériumoknak. A húsfogyasztó
ember sorsa degenerálódás és összeomlás, korai öregedés és különböző betegségek
megjelenése. Aki leölt állatok húsát eszi, az a halál testéből étkezik. A
növények természetes állapotukban ( sütés vagy főzés nélkül) az ember ideális
tápanyagait képezik, felfrissítve folyamatosan az ember test sejtfelépítését.
A hőkezelt ételek közül kivételnek a kenyeret tekinti. A
nyers növényi ételek mellett kevés (teljes értékű) száraz kenyér, a csírátlanított
tojás és a nyers tej kismértékű fogyasztását is megengedi. „A nyers tejet
élőtejnek nevezhetjük, míg a forralt tej holt anyag... A vizsgálatok alapján a
főtt tejjel tartott borjak mindig elpusztultak, a nyerssel tartottak
megmaradtak.”
„Soha nem jutott eszembe arra gondolni, hogy élvezett nyers tejünk tuberkulotikus tehenektől származhatik... Tuberkulózis csak ama szervezetben fejlődhetik, ahol baktériumai tenyészfeltételekre találnak.” De - magyarázza - egészen gyümölcsevővé kell lennünk. Az az ideális, az emberhez méltó állapot.
„Soha nem jutott eszembe arra gondolni, hogy élvezett nyers tejünk tuberkulotikus tehenektől származhatik... Tuberkulózis csak ama szervezetben fejlődhetik, ahol baktériumai tenyészfeltételekre találnak.” De - magyarázza - egészen gyümölcsevővé kell lennünk. Az az ideális, az emberhez méltó állapot.
Bicsérdy súlyzói |
A természet műhelyében előállított élelmiszereknek különböző
minőségi értékeik vannak. Legmagasabb értékűek a gyümölcsök és legalacsonyabb
értékűek a hüvelyesek: paszuly, zöld borsó, lencse. Megfőzve ezek ásványi
anyaggá degenerálódnak és a szervezetben lerakódva a végtagok merevedését és a
véredények falainak elmeszesedését okozzák, mely a szervezet elöregedéséhez
vezet.
A táplálkozást illetően kétféle kihágást ismert: minőségi és
mennyiségi. Az első kihágáshoz tartoznak az állati eredetű és a sütött-főzött
ill. más módon feldolgozott növényi termékek. Ha az entitás fejlődni kíván,
minél ritkábban használjon tűz által előállított ételeket, hogy majd egy idő
után teljesen kiiktathassa azokat étkezéséből.
A szervezetnek csak igen kevés táplálékra van szüksége ahhoz
mérten amit a mindennapi ember naponta magába gyömöszöl. A bicsérdista naponta
maximum csak kétszer eszik és havonta több napot böjtöl, hogy a szervezet
kiküszöbölje magából a káros anyagokat.
Szókratész barbároknak nevezte azokat az embereket, akik
naponta kettőnél többször étkeztek. Arisztotelész kijelentette: „Tele gyomorral
még senki nem alkotott nagyot.”
„Az ember tömi magát gondolkozás nélkül mindennel.
Megszabott időhöz kötött étkezései alkalmával jelentkező éhsége nem természetes
éhség, hanem szokáséhség csupán... Amit az ember nem eszik meg, az használ
legtöbbet.”
A táplálkozásnak is megvannak a maga törvényei, mint a
fizikának vagy a biológiának. Nem mindegy hogy milyen mennyiségű és minőségű
táplálékot veszünk magunkhoz. Csak annyit szabad ennünk, amennyit szervezetünk
fel tud dolgozni. Csak így tudjuk vérünket tisztán tartani. S ez az alapja a
tiszta gondolkodásnak is. Gondolataink, agysejtjeink legnagyobb részt abból
táplálkoznak, amit elfogyasztunk. Az asszimilálódik, az válik a vérünkké.
Táplálkozásunkkal meg tudjuk változtatni tudatvilágunkat, gondolatainkat.
„Krisztus intette a követőit e szavakkal: Ne fertőztessétek
testeteknek a templomát.”
A 2-3 napos böjtök segítenek helyreállítani szervezetünk
egyensúlyát. A vadon élő beteg állatok nem esznek. Az emésztési folyamathoz
felhasznált életerőt a szervezet ekkor regenerálásra és gyógyításra fordítja. A
4 vagy több napos vízböjt már nagy fegyelmező hatással van az emberre. Az utána
megkezdett táplálkozásnál össze kell szednie magát a győzelemre. Sokan ekkor
rontanak el mindent. Nekiesnek a zabálásnak, amely révén ismét rendetlenség
lesz úrrá a szervezetükön.
Pár szem gyümölccsel vagy gyümölcslével nyugodtan
böjtölhetünk hosszabb időszakon át. Minél kevesebb élelemre szorítkozunk, annál
szebb és gyorsabb eredményre lehet kilátásunk. Aki rendszeresen beiktat ilyen
időszakokat életében, tudatosítva ennek igazságát, haladéktalanul meggyógyul.
Minél gyakrabban ismételjük a böjtöt, úgy egyre
természetesebb táplálékok fogyasztására érzünk hajlamot. A legalkalmasabb
tisztulásfokozó a részleges böjt. A részleges böjt leghatásosabb neme az, ha a
tanítások szerinti táplálkozás menetébe heti egy 48 órás tápmegvonást (böjtöt)
szúrunk be. A reforméletmód mellett folytatott böjtöknek páratlan életerősítő
és képességfokozó hatása van.
Bicsérdy a tanításaiban a táplálkozáson és a böjtön kívül
részletesen kitért a mozgásra, légzésre, napozásra, munkára, pihenésre, meditációra,
a megfelelő gondolkodási módra, a folyamatos tanulás-ismeretszerzésre,
hideg-meleg vizes váltófürdőkre, mezítláb-járásra, az egész életmódra. Nagy
hangsúlyt fektetett a sportra és a légzőgyakorlatokra.
A nyomott kedély, félelem, évődés, bú, gond, harag,
irigység, bosszúság és valamennyi más alsófokú tulajdonság is a rendben nem
tartott szervezet rossz nedveiből táplálkoznak.
Az ember tisztulásával és átépülésével egyidejűleg
természetellenes vágyai is eltűnnek és bűnök elkövetésére sem érez többé
hajlamot. Ennek az életmódnak a követése mellett a szervezet tökéletesül,
szerzett betegségeit elveszti, a további betegségekkel szemben valósággal
immunissá lesz. A természet adta táplálék fogyasztása a böjttel, sok mozgással,
friss levegővel, a reforméletmóddal hatalmas változást idéz elő az ember
életében, amely mindenre kiterjedően érezteti jótékony hatásait.
Az arcbőr nemsokára üdébb, tisztább, a szemek
kifejezettebbek és életet sugárzóak, addigi bőrtisztátalanságok vagy kiütések
néhány hét alatt varázslatosan eltűnnek. Az izzadtság nemsokára a természetes
emberi test kellemes illatát árasztja. Az idegrendszer, az agy és az összes
izomcsoport, a csontozat, bélcsatorna és a bőr sejtéletében újulási jelenségek
mutatkoznak. Minél természetesebb életmódot folytatunk, annál kevesebb alvásra
lesz szükségünk. Ez 4-5 óra vagy tiszta gyümölcskoszt esetén napi 2-3 óra
alvásidő elegendő lesz. A nőket kevésbé zavarja menstruációjuk is, míg
életmódjuk tökéletesedésével egészen el is marad. A kitartással folytatott
természetes életmódnak nemcsak életműködés javító és állandósító, de
szépségfokozó hatásai is érvényesülnek, különösen ha gyakorlása az egyén
természetévé válhatott.
Ha e tekintetben átalakulása végbement, fejlődésének is a
kibontakozás útjára kell jutnia. Ez a folyamat az egyén életében külső
szimptómák alakjában is kifejezésre jut. Ilyenek különösen nőknél: a szépség,
báj, kellem és más külső tökéletesedési jelenségek. Az egyén a megújulás minden
szimptómáját tapasztalja.
A reparáció azonban nem mindjárt megy végbe, szervezetünknek
életerőit először tehermentesülésére kell lekötnie. A régi táplálkozás rossz
halmozódásainak, idegen és egyúttal destruktív hatású nedveinek kell
feltétlenül távozniuk.
„Míg beleink kellemetlen szagú gázokat fejlesztenek, míg ürülékünk bűzös és a bélcsatorna falához tapadó, míg orrunk és tüdőnk nyálkahártyái útján gennykiválasztódások mennek végbe..” addig tisztátalan a szervezetünk.
„Míg beleink kellemetlen szagú gázokat fejlesztenek, míg ürülékünk bűzös és a bélcsatorna falához tapadó, míg orrunk és tüdőnk nyálkahártyái útján gennykiválasztódások mennek végbe..” addig tisztátalan a szervezetünk.
„A természetes életmód törvényszerű véghezvitele mellett
szervezetünk a különféle betegségektől mentesül és tökéletesen ellenállóvá
válik az összes fertőzéssel szemben... A Krisztusi tanítás szerint: Ha
követitek a törvényt, sem hideg, sem hőség, sem mérges kígyók csípése, sem
veszett kutyák marása nem árt többé nektek.”
„Nagy hatalom erőforrásai rejlenek az emberben, csak
tudomására kell jönnie a magában lakozó erőnek.”Csak az ostobaságból fakadó rendetlenség öl: „A tudatlanság
sötétsége pedig a legnagyobb átok.”
A Krisztusi tanítások után: „A mennyeknek országa tibennetek van.” „Boldog csak az lehet, ki cselekszi a törvényt... A törvény követése útján ezen emberek számára tárul fel az élet, erő és a boldogság.”
A Krisztusi tanítások után: „A mennyeknek országa tibennetek van.” „Boldog csak az lehet, ki cselekszi a törvényt... A törvény követése útján ezen emberek számára tárul fel az élet, erő és a boldogság.”
„Az ember sorsának kulcsa a saját kezeibe van letéve,
könyveim a megébresztés céljával íródtak.”
Előadásai alkalmával fejlődéstörténeti, őslénytani,
biológiai vonatkozású példákkal illusztrálta és fejtegette az ember helyzetét
az élőlények világában; milyen fejlődésen ment át az ember táplálkozása, hogyan
jutott a mai helytelen táplálkozási viszonyok közé, mik lettek ennek
következményei, a betegségek tömege miért zúdult az emberiség nyakába, mik azok
a követendő irányelvek, melyek megértése és betartása segítségével az ember
felküzdheti magát arra a magasabb fejlődési létfokozatra, ahol megszabadul a
betegségektől és fizikai testét szívóssá, edzetté téve magasrendű, igazi
eszményei szolgálatába állíthatja. Több alkalommal kijelentette hallgatóinak,
hogy ha tanításának betartása esetén a kitűzött idő múlva teljes gyógyulásuk be
nem következik, akkor főbe lövi magát. Míg engedélye volt rá, hatalmas
revolverét is elővette nyomatékul ehhez.
Fénykorában (1920-as évek közepe) több erdélyi orvos kezdett
el a tanításai alapján gyógyítani, de még hosszú évekkel később is erős
befolyást mutattak a tanai pár orvos és természetgyógyász gyógyítási
rendszerében.
Bicsérdy a rendszerét filozófiai alapokra építette (zoroasztrizmus,
brahmanizmus, buddhizmus). Tanítása szerint az ember végső célja az, hogy
alacsonyrendű tulajdonságaitól megszabaduljon. Ehhez segít hozzá a
lealacsonyító táplálékok elhagyása – ez azonban csupán az első lépés az úton,
amelyet a teljes megtisztulás és felsőbbrendűvé válás felé kell tennünk. A
testi egészség nem öncél, hanem csak a lelki-szellemi fejlődés nélkülözhetetlen
eszköze. A szükséges teendők közt egyébként a társadalom tökéletesítése is
szerepelt – de a Mester soha nem csatlakozott egyetlen politikai mozgalomhoz,
párthoz sem.
„Nem a napi 2 almás koszt a cél, sem a böjtölés. Ez mind csak
eszköz a test egészségének, erőinek fenntartására, megóvására, de ez is csak
azért, hogy az ember e réven felszabaduló összes szellemi energiáit a földi
élet végső ideáljának szolgálatába állítsa, ami nem más, mint a szeretet
sziklaszilárd alapjaira felépített boldog emberi társadalom.”
Bicsérdy az idő múlásával kicsit változtatott nézetén.
Elismerte, hogy voltak tévedései, amikor kezdetben hosszú (több hetes) koplalásokat
írt elő és sok ember meggondolatlanul kezdett ehhez hozzá és bele is halt.
Később inkább a pár napos böjtkúrákat ajánlotta (a kezdőknek) és a nyers
kosztra való lassú és fokozatos áttérést.
Egy figyelemreméltó gondolata szerint azt hirdette, hogy a
tömegekre alkalmazott szisztémák megbuknak és egyéneket kell nevelni.
A rendszerváltást követő évtizedekben újra kiadták könyveit,
köztük Az élet könyve : Az élet könyve és gondolaterők hatalmának I. része
(1995); A gondolaterők hatalma : Az élet könyvének II. része (1995); A
halál legyőzése : az életnek évszázadokig terjedhető meghosszabbítása:
makrobiótika : a vénülés és az összes betegségek leküzdése minden
életkorban kizárólag természetes úton (1996); Bölcsesség könyve (2002); A
reform életmódról (2009, 2010).
Könyvei (válogatás)
-- Az életművészet könyve és makrobiotika (Kézdivásárhely 1923;
Fogaras 1924)
-- A halál legyőzése. Az életnek évszázadokig terjedhető
meghosszabbítása. Makrobiótika. A vénülés és az összes betegségek leküzdése
minden életkorban kizárólag természetes úton. (Fogaras, 1924,bővített kiadásai
ugyanott; 4. kiadás Budapest, 1936);)
-- Az ember hivatása vagy a boldogság és siker biztos forrása
(Fogaras 1924; román fordításban Nagyszeben 1925)
-- Az élet könyve (Aradi Hirlap Nyomdatársaság, Arad, 1928)
-- A reform életmódról (1928)
Gondolatok a filozófiájáról
Bicsérdy mai, divatos szóhasználattal élve a 20. (sőt 19.!) század első "egsézsség-guruja" volt és mint úttörő szembe kellett néznie az ebből fakadó meg nem értettséggel. Önképzése során korát megelőzve magától ráébredt olyan igazságokra, melyeket később csak a rendszerváltás után karoltak fel újra az ájurvédával, jógikus életmóddal foglalkozók, a bio-ételek keresői. Akiknek most könnyű dolguk van, televíziók, újságok, kiadványok nagy száma szól az egészséges étkezésről. Bicsérdy ellen anno viszont lelkes ellentábor tüntetett „Hurka, kolbász, sonka, rántott csirke!” jelszavakkal.
Bicsérdy felismerte, hogy a kiegyensúlyozott étkezésnek, jobb esetben a vegetarianizmusnak igenis megvannak a pozitív hatásai. Ha pedig valaki már a táplálkozására oda tud figyelni, akkor jó eséllyel képes szintet ugrani és foglalkozhat spirituálisan is önmaga mélyebb megértésével.
Ha a Távol-Keleten, Indiában a Vaisnavák és jógik földjén születik meglehet egy egyszerű halandóként éli az életét, ott a szatvikus étkezés egy alapvető fogalomnak számít. A hinduknál a nem ártás (lásd: Jáma-Nijáma) alapelvének elengedhetetlen tartozéka. 1872-ben azonban a Teremtő szerencsére vicces kedvében volt és így mi most tudunk miről beszélni.
Zárásként Armin Risi és Ronald Zürrer "Vegetáriánus élet"" könyvéből vett idézetekkel folytassuk:
"... Bár tehát a húst mellőző koszt sokkal természetesebb és egészségesebb az ember számára, mint a húsevés, sokaknak nem könnyű az azonnali tisztán vegetáriánus táplálkozásra való átállás. Ennek egyrészt a megszokáshoz és a szociális nyomáshoz van köze, gyakran azonban egy fel nem ismert függőségről beszélhetünk Említettük már, hogy a hús tartalmaz bizonyos anyagokat (bomlástermékeket és kémiai adalékanyagokat), melyek pszichikai függőséget keltenek. Ez azonban először csak akkor mutatkozik meg, ha a szervezet már nem jut ezekhez az anyagokhoz. Az érintett személy kezdetben egyféle elvonási tünettől szenved (fékezhetetlen hús iránti vágy, idegesség, izgatottság, valamint annak az érzése, hogy "az ember nem evett rendesen")
Ráadásul, az ipari élelmiszerekkel való táplálkozástól sok ember emésztőszervei le vannak gyengülve, és a túl sok gluteitől "össze vannak ragadva". Azonban amint átáll a szervezet az egészséges, tisztító táplálékra, ez kezdetben méregtelenítéshez vezet. Amikor például a friss gyümölcs puffadtságot vált ki, az semmi más, mint annak a jele, hogy a test a "letapadások" lebontásával megkezdte a tisztítást. Aki az ilyen kezdeti "rosszabbodástól" (és egyes embertársai kommentárjaitól) nem hagyja magát eltántorítani, nagyon hamar érezni fogja, hogy ezek a mellékjelenségek lecsengenek, és a megtisztított test képessé válik az egészséges táplálékból elegendő vitális anyagot felvenni, ami a könnyedség érzetéhez és új energiához vezet.
Amikor valaki átáll a vegetáriánus étrendre, ez a lépése legtöbbször nemcsak a hús-, hal- és tojásfogyasztás elhagyásával jár. Sokan arra használják ennek a pozitív változásnak a lendületét, hogy összességében tudatosabban és egészségesebben táplálkozzanak, s egyidejűleg redukálják fehérliszt-, fehércukor- és táplálékszegény készételfogyasztásukat. Helyettük jobban figyelnek arra, hogy friss gyümölcsből, zöldségből és salátából álló teljes értékű, változatos táplálékot vegyenek magukhoz. Mindez igen hamar egy új, magasabb értékű életérzésben fog megmutatkozni."
Amikor valaki átáll a vegetáriánus étrendre, ez a lépése legtöbbször nemcsak a hús-, hal- és tojásfogyasztás elhagyásával jár. Sokan arra használják ennek a pozitív változásnak a lendületét, hogy összességében tudatosabban és egészségesebben táplálkozzanak, s egyidejűleg redukálják fehérliszt-, fehércukor- és táplálékszegény készételfogyasztásukat. Helyettük jobban figyelnek arra, hogy friss gyümölcsből, zöldségből és salátából álló teljes értékű, változatos táplálékot vegyenek magukhoz. Mindez igen hamar egy új, magasabb értékű életérzésben fog megmutatkozni."
"A
hús sokak számlájára táplál keveseket, mert a hús előállításához olyan
értékes gabonaféléket etetnek fel vágóállatokkal, melyekkel az embereket
közvetlenül lehetne élelmezni; Európában ez mintegy 60%-a a megtermelt
gabonaféléknek. Az Amerikai Egyesült Államok Mezőgazdasági
Minisztériumának hivatalos adatai szeritn az USA-ban a termelt gabona
90%-át vágóállatokkal (marha, disznó, bárány, baromfi) etetik fel. Vagy
másképp kifejezve: az USA vágóállatai évente több gabonát esznek meg,
mint amennyire India és Kína teljes lakosságának élelmezéséhez
együttesen szükség van! (Das Brot des Siegers, 27. oldal.)
...
A Világ összes vágóállata annyi takarmányt igényel, melynek
kalóriaértéke 8,7 milliárd ember szükségletének felel meg - ez pedig
több, mint a Föld teljes népessége!"
"... Azt az eléggé kézenfekvő utalást, miszerint a tömeges állattartás eme problémái mögött nem az állatok, hanem a húsevő emberek állnak, sajnos egyik cikk sem említi.
A Max Planck Intézet terrisztikus mikrobiológiai részlegének igazgatója, Ralf Conrad azonban ennél világosabban fogalmazott médiafelszólalásaiban. A klímaváltozás problémájához a következőt mondta: "A jelmondat röviden így hangozhatna: "Soha többé marhahúsevés, és lemondás a tejtermékekről." ("Inkább a metáncsapot elfordítani" Megfékezni a klímaváltozást: Lemondás a marhahúsról és a tejről, ORF, 2007.02.022.)
A nem természetes monokultúrák, az esőerdők letarolása, a talapusztítás és a vízszennyezés, valamint a tömegtartásos nagyüzemek metángázai a klímaváltozást fokozzák, melynek következményeit az emberek egyre jobban fogják érezni: üvegházhatás, elsivatagosodás, áradások, a pólusok olvadása stb.
Végül az összes ilyen probléma rá fog szakadni az emberre, és felmerül a kérdés, hogyan engedheti meg magának az emberiség, hogy ne vegetáriánusként éljen. Hiszen a húsevéssel konzekvenciák egész láncolata áll összefüggésben, melyek jóval hosszabbak, mint egy átlagos bolti sütőkolbász.
Végkövetkeztetés: a vegetáriánus táplálkozás világszerte történő támogatásával számos, a világos sújtó ökológiai és ökonómiai probléma megoldható lenne. Így nézve a vegetarianizmus a jövő leginkább sokat ígérő táplálkozási formája."
Felhasznált irodalom, kapcsolódó linkek: