Két bejegyzés közt ezúttal olvassunk egy picit regényesebb anyagot. A következő sorok Nemere István tollából származnak, aki elmeséli saját élményét, azt, hogy miképp vonták be szellemidézésbe egy konferencián és hitetlensége mellett hogyan avanzsált ő maga is részben médiumi csatornává.
Az asztaltáncoltatás esete a Parajelenségek 1997es könyvében található. Aminek természetesen teljes egészét is ajánlom elolvasásra. Nemere érdekfeszítő, jól dokumentált eseteket gyűjtött össze és azokat a rá jellemző olvasmányos hangnemben tálalja.
Nemere István:
Hogyan
táncoltattam asztalt?
"A kilencvenes évek elején történt egy magyar nagyvárosban (megyeszékhelyen). Az egyik művelődési házban egésznapos találkozót rendeztek mindenféle paragyógyítók, ufológusok, sőt „boszorkányok” stb. részvételével. A rendezvény belépti
díjas
volt. Én délután érkeztem oda és másfél órán át beszéltem az ufókról a nagyon
figyelmes közönségnek.
A fizető közönséget még nem küldték haza. Éppen ellenkezőleg, láttam rajtuk — mintegy hatvan ember volt a teremben, amelyet különben színházi előadásokra is használhattak, lévén benne magas pódium —, hogy erősen várnak valamire. Kiderült, kis szünet után spiritiszta előadás következik. Valami okból még nem indulhattam el haza, hát leültem a közönség közé és végighallgattam egy szakállas doktort. Azt hiszem, pszichiáter volt, igazi diplomás, nem sarlatán. Elmondta, milyen eszközök révén lehet kapcsolatot teremteni a szellemvilággal és mi az egésznek az értelme. Mintegy húsz perc után váratlanul bejelentette, hogy itt most pedig asztal- táncoltatás lesz, vagyis önként jelentkező nézők segítségével létrehozunk egy kapcsolatot a túlvilággal. Ha szerencsénk lesz, jelentkezik is egy szellem és „beszélhetünk” vele!
Ez sokakat felvillanyozott, de nem engem. Bemutatták a nevezetes asztalt is. Kicsi volt, téglalap alakú, egyszerű lábakkal, keresztrudak nélkül. Feketére volt festve és attól volt különleges, hogy állítólag szögek nélkül készítették. A Doktornak öt főre volt szüksége, négyet hamar talált is, de egy ötödik még hiányzott. Senki sem akart jelentkezni. Nekem eszembe sem jutott — szívesen megnéztem volna az egész „produkciót”, de csak mint egy a nézők közül.
A fizető közönséget még nem küldték haza. Éppen ellenkezőleg, láttam rajtuk — mintegy hatvan ember volt a teremben, amelyet különben színházi előadásokra is használhattak, lévén benne magas pódium —, hogy erősen várnak valamire. Kiderült, kis szünet után spiritiszta előadás következik. Valami okból még nem indulhattam el haza, hát leültem a közönség közé és végighallgattam egy szakállas doktort. Azt hiszem, pszichiáter volt, igazi diplomás, nem sarlatán. Elmondta, milyen eszközök révén lehet kapcsolatot teremteni a szellemvilággal és mi az egésznek az értelme. Mintegy húsz perc után váratlanul bejelentette, hogy itt most pedig asztal- táncoltatás lesz, vagyis önként jelentkező nézők segítségével létrehozunk egy kapcsolatot a túlvilággal. Ha szerencsénk lesz, jelentkezik is egy szellem és „beszélhetünk” vele!
Ez sokakat felvillanyozott, de nem engem. Bemutatták a nevezetes asztalt is. Kicsi volt, téglalap alakú, egyszerű lábakkal, keresztrudak nélkül. Feketére volt festve és attól volt különleges, hogy állítólag szögek nélkül készítették. A Doktornak öt főre volt szüksége, négyet hamar talált is, de egy ötödik még hiányzott. Senki sem akart jelentkezni. Nekem eszembe sem jutott — szívesen megnéztem volna az egész „produkciót”, de csak mint egy a nézők közül.
Ám ekkor többen a nevemet kiabálták.
„Majd a Nemere úr lesz a hatodik”, kajánkodtak. Ez volt az a perc, amikor
megéreztem, mennyire kettős a lényem. Nekem is, akárcsak másoknak. A bevezető
első mondataiban említett neveltetésem többszörösen is visszaköszönt most. Az
egyik az volt, hogy a szüleim ugyan papíron katolikusok voltak, de engem
teljesen vallástalanul neveltek, sőt apámtól tanultam el a nagyon erős ateista
hajlamaimat. A másik ok a kommunista rendszer oktatási szisztémája volt, amely
annyira materialista alapon hatott ránk, hogy például el sem tudtuk képzelni a
szellemvilágot. És én, aki akkor már tíz-egynéhány éve foglalkoztam ezekkel a
„nem hagyományos” dolgokkal, a tudomány határterületeivel és bizonyos
értelemben, csak érintőlegesen a szellemvilággal is — most visszarettentem a
dologtól. El sem tudtam
képzelni, hogy részt vegyek egy szellemidézésen, egy asztaltáncoltatáson.
Furcsa, kellemetlen és megrázó perc volt ez számomra, remélem, mások nem
vehették észre. Végül valósággal kilökdöstek oda a nyílt színre és magam is
helyet foglaltam a kis fekete asztal mellett.
A résztvevők tehát hatan voltak; a Doktor, négy néző és én mint szintén néző. Az asztalt letették a pódium elé, egy szabad térségre. A közönség nem csupán a közeli széksorokban ült le, hanem felállt körbe, sőt többen felmentek a tőlünk alig két méterre elhelyezkedő színházi pódiumra (majdnem színpadra) és onnan felülről szemléltek bennünket. Ezt nem véletlenül hangsúlyozom. Ugyanis az első, amit ilyenkor meg kell említeni: az ellenőrzés lehetősége. A csalás kizárása!
Mielőtt tehát a kételkedők arcán megjelenne a szokásos gúnyos mosoly és kiejtenék szájukon azt a közel százötven éve hangoztatott „érvet”, hogy az egész spiritiszta szeánsz nyilván a résztvevők egy részének becsapásán alapul, és egyetlen nagy csalás, megtévesztés az egész — vegyék figyelembe a következőket:
Először is, nem beavatottak végezték a dolgot; nem beszéltek össze. Ez már csak azért is lehetetlen volt, mert a hat emberből csak egy volt „szakember”, öten az ország különböző részeiből érkeztek és nem is ismerték egymást. Másodszor pedig, az asztal egy nagy teremben helyezkedett el, a színpad előtt. Minden jól ki volt világítva! Ugyanis ebben az esetben a „szeánsz” egyáltalán nem hasonlított az irodalomból ismert spiritiszta összejövetelekre és asztaltáncoltatásokra. Mikszáth és a többiek, de még a huszadik század első felének magyar és nem magyar írói is mindig misztikus félhomályról, vagy egyenesen sötétített szobákról írtak, ahol legfeljebb néhány gyertya fénye imbolygott és a résztvevők még egymást sem igazán látták... Ilyen körülmények között nyilván az amúgy is ilyesmire hajlamos résztvevők könnyebben válhattak esetleges csalások áldozatává. Már ha feltételezzük, hogy ilyenek megtörténtek (Biztos voltak ilyen esetek is, miért ne lettek volna? Miért pont ez a terület lett volna mentes a csalóktól, szélhámosoktól?) — szóval, biztosan történtek szeánszok sötétben vagy félhomályban. Ez a miénk itt nem így zajlott.
A terem összes mennyezeti lámpája égett, ezen felül néhány kisebb fényszórót is bevetettek, amelyekkel általában a színpadi szereplőket szokták megvilágítani. Az ellenőrzés lényeges momentuma — azon kívül, hogy a közönség minden oldalról (!) körülállhatta az asztalt és látta a résztvevők minden mozdulatát — a kamerák voltak. A művelődési otthon munkatársa körülbelül három méter távolságból filmezte le az egészet — hivatalból, mivelhogy a nagy nap minden eseményét videóra vették, így ezt is. Ez a szalag a rendezvényekről nyilván a mai napig is megtalálható ott.
Az ellenőrzés egy másik, kissé sajátságos módját az egyik résztvevő néző adta. Saját videokamerájával jött oda és közölte, mindenképpen szeretné filmre venni, ha az asztal valóban „táncolni”, tehát mozogni fog. Ezért letelepedett a padlóra, éppen hozzám közel, és az asztalt körülülők között az asztal lábaira irányította kameráját, és várta az eseményt.
Ismétlem tehát: körülbelül hatvan szemtanú, két videokamera, jól megvilágított terület. A téglalap alakú, körülbelül 80 x 40 centiméteres asztal négy sarkán és a hosszabb oldalán középen ült a hat ember — három férfi, három nő. Én középen, balra tőlem a szembelévő sarokban a Doktor, aki az egészet vezényelte.
És még valami: a dologban az egyetlen „misztikus” és számomra érthetetlen adalék az volt, hogy a padlóra tett újságpapírokra három gyertyát tettek és azokat meggyújtották. Ezek háromszögalakban helyezkedtek el, a háromszög középpontjában az asztal állt a körülötte ülő résztvevőkkel együtt. Nem vagyok meggyőződve arról, hogy a gyertyák nélkül a dolog nem sikerül, bár lehet, csupán tájékozatlanságból vélem így. Később elfelejtettem rákérdezni a gyertyákra.
A Doktor arra kérte a résztvevőket, tegyék mindkét kezüket az asztal fölé, tenyérrel lefelé, ujjaikat terpesszék szét. Két hüvelykujjunkat összeértettük, a két kisujjunkhoz pedig a szomszédunk tette az ő kisujját két oldalról. így tehát egy élő kéz-lánc vagy ujj-lánc alakult ki, körülbelül húsz centiméterre az asztal lapja fölött, amely tizenkét kézből állt, megszakítatlan volt és körülérte az egész asztal körvonalait.
Itt közbe kell szúrnom valamit: az ellenzőik szerint a spiritiszta szeánszok résztvevői asztaltáncoltatás alkalmával kezeiket az asztalra teszik, és az így létrejövő „önkéntelen izommozgások” következtében mozdul el az asztal...! (Ilyen „tudományos” előadást a hetvenes évek második felében többször is hallottam az akkori Magyar Rádióban, neves akadémikusok /!/ részvételével...) Nos, ez alapvető tévedés, vagy rosszindulatú csúsztatás; hogy ne mondjam: csalás. Ugyanis mint szakkönyvekben olvastam, néhány huszadik századi tudományos kísérlet során, ahol a spiritiszta asztaltáncoltatást és egyéb dolgokat ellenőriztek komoly kutatók, az asztalokra általában lisztet is szórtak. Éppen azért, hogy nyoma maradjon, ha valaki akár egy kisujjal is megérintené az asztalt. Az asztal mozgása tehát nem a résztvevők közbeavatkozása nyomán jön létre!
A résztvevők tehát hatan voltak; a Doktor, négy néző és én mint szintén néző. Az asztalt letették a pódium elé, egy szabad térségre. A közönség nem csupán a közeli széksorokban ült le, hanem felállt körbe, sőt többen felmentek a tőlünk alig két méterre elhelyezkedő színházi pódiumra (majdnem színpadra) és onnan felülről szemléltek bennünket. Ezt nem véletlenül hangsúlyozom. Ugyanis az első, amit ilyenkor meg kell említeni: az ellenőrzés lehetősége. A csalás kizárása!
Mielőtt tehát a kételkedők arcán megjelenne a szokásos gúnyos mosoly és kiejtenék szájukon azt a közel százötven éve hangoztatott „érvet”, hogy az egész spiritiszta szeánsz nyilván a résztvevők egy részének becsapásán alapul, és egyetlen nagy csalás, megtévesztés az egész — vegyék figyelembe a következőket:
Először is, nem beavatottak végezték a dolgot; nem beszéltek össze. Ez már csak azért is lehetetlen volt, mert a hat emberből csak egy volt „szakember”, öten az ország különböző részeiből érkeztek és nem is ismerték egymást. Másodszor pedig, az asztal egy nagy teremben helyezkedett el, a színpad előtt. Minden jól ki volt világítva! Ugyanis ebben az esetben a „szeánsz” egyáltalán nem hasonlított az irodalomból ismert spiritiszta összejövetelekre és asztaltáncoltatásokra. Mikszáth és a többiek, de még a huszadik század első felének magyar és nem magyar írói is mindig misztikus félhomályról, vagy egyenesen sötétített szobákról írtak, ahol legfeljebb néhány gyertya fénye imbolygott és a résztvevők még egymást sem igazán látták... Ilyen körülmények között nyilván az amúgy is ilyesmire hajlamos résztvevők könnyebben válhattak esetleges csalások áldozatává. Már ha feltételezzük, hogy ilyenek megtörténtek (Biztos voltak ilyen esetek is, miért ne lettek volna? Miért pont ez a terület lett volna mentes a csalóktól, szélhámosoktól?) — szóval, biztosan történtek szeánszok sötétben vagy félhomályban. Ez a miénk itt nem így zajlott.
A terem összes mennyezeti lámpája égett, ezen felül néhány kisebb fényszórót is bevetettek, amelyekkel általában a színpadi szereplőket szokták megvilágítani. Az ellenőrzés lényeges momentuma — azon kívül, hogy a közönség minden oldalról (!) körülállhatta az asztalt és látta a résztvevők minden mozdulatát — a kamerák voltak. A művelődési otthon munkatársa körülbelül három méter távolságból filmezte le az egészet — hivatalból, mivelhogy a nagy nap minden eseményét videóra vették, így ezt is. Ez a szalag a rendezvényekről nyilván a mai napig is megtalálható ott.
Az ellenőrzés egy másik, kissé sajátságos módját az egyik résztvevő néző adta. Saját videokamerájával jött oda és közölte, mindenképpen szeretné filmre venni, ha az asztal valóban „táncolni”, tehát mozogni fog. Ezért letelepedett a padlóra, éppen hozzám közel, és az asztalt körülülők között az asztal lábaira irányította kameráját, és várta az eseményt.
Ismétlem tehát: körülbelül hatvan szemtanú, két videokamera, jól megvilágított terület. A téglalap alakú, körülbelül 80 x 40 centiméteres asztal négy sarkán és a hosszabb oldalán középen ült a hat ember — három férfi, három nő. Én középen, balra tőlem a szembelévő sarokban a Doktor, aki az egészet vezényelte.
És még valami: a dologban az egyetlen „misztikus” és számomra érthetetlen adalék az volt, hogy a padlóra tett újságpapírokra három gyertyát tettek és azokat meggyújtották. Ezek háromszögalakban helyezkedtek el, a háromszög középpontjában az asztal állt a körülötte ülő résztvevőkkel együtt. Nem vagyok meggyőződve arról, hogy a gyertyák nélkül a dolog nem sikerül, bár lehet, csupán tájékozatlanságból vélem így. Később elfelejtettem rákérdezni a gyertyákra.
A Doktor arra kérte a résztvevőket, tegyék mindkét kezüket az asztal fölé, tenyérrel lefelé, ujjaikat terpesszék szét. Két hüvelykujjunkat összeértettük, a két kisujjunkhoz pedig a szomszédunk tette az ő kisujját két oldalról. így tehát egy élő kéz-lánc vagy ujj-lánc alakult ki, körülbelül húsz centiméterre az asztal lapja fölött, amely tizenkét kézből állt, megszakítatlan volt és körülérte az egész asztal körvonalait.
Itt közbe kell szúrnom valamit: az ellenzőik szerint a spiritiszta szeánszok résztvevői asztaltáncoltatás alkalmával kezeiket az asztalra teszik, és az így létrejövő „önkéntelen izommozgások” következtében mozdul el az asztal...! (Ilyen „tudományos” előadást a hetvenes évek második felében többször is hallottam az akkori Magyar Rádióban, neves akadémikusok /!/ részvételével...) Nos, ez alapvető tévedés, vagy rosszindulatú csúsztatás; hogy ne mondjam: csalás. Ugyanis mint szakkönyvekben olvastam, néhány huszadik századi tudományos kísérlet során, ahol a spiritiszta asztaltáncoltatást és egyéb dolgokat ellenőriztek komoly kutatók, az asztalokra általában lisztet is szórtak. Éppen azért, hogy nyoma maradjon, ha valaki akár egy kisujjal is megérintené az asztalt. Az asztal mozgása tehát nem a résztvevők közbeavatkozása nyomán jön létre!
Mint ahogy ez nálunk is ki lett
zárva, éppen ezáltal. A kezünket és a belőle létrejött láncot jó arasznyira az
asztal fölött tartottuk. Előzőleg hátrébb kellett húznunk a székeket, ugyanis a
lábunk nem érhetett az asztal alá, annak lábai közé. Az asztalhoz tehát sem
felül, sem alul senki sem ért hozzá, és ez így maradt
a szeánsz végéig. Mellesleg mindezt ellenőrizte, látta a közel álló közönség
és a két videokamera is.
A Doktoron nem látszott semmiféle „sámáni hatás”, olyan volt, mint bármelyikünk a leghétköznapibb szituációkban. Nyugodt volt és egyszerűen fogalmazva beszélt. Semmiféle ünnepélyes hanghordozás, titokzatos viselkedés.
A Doktoron nem látszott semmiféle „sámáni hatás”, olyan volt, mint bármelyikünk a leghétköznapibb szituációkban. Nyugodt volt és egyszerűen fogalmazva beszélt. Semmiféle ünnepélyes hanghordozás, titokzatos viselkedés.
Amikor tehát elég távol ültünk az
asztaltól és kezünket egyenesen előrenyújtva létrehoztuk az élő láncot — amely
sejtésem szerint így hat ember akaratát közvetítette ki valahová a
Doktor közölte, hogy koncentráljunk. „Mindenki erősen gondoljon arra, hogy
megidézzünk egy szellemet.” Nem konkrét, valaha élt személyt, egykori
ismerősünket vagy történelmi alakot, hanem csak úgy, egyszerűen egy
szellemet...
És itt kezdődtek az én gondjaim. A
már említett neveltetésem és belém rögződött, megkövesült vélekedések miatt a
„szellem” szó hallatán nagyokat mulattam ott belül, bár ezt kifelé nem
mutattam. Akik közelről ismernek vagy több időt töltöttek már velem, azok
tudják, hogy szeretem a tréfát, a vicceket, sokat nevetek. Ez alighanem
alaptermészetem lehet, ezért most sem tagadtam meg önmagamat... Egyszerűen nem
voltam képes komolyan venni az egészet. Ráadásul kényelmetlen is volt a dolog:
elég messze ültünk az asztaltól, de kezünket előre kellett nyújtani, mereven,
vigyázva, hogy a lánc ne szakadjon szét, hogy a kisujjaim folyton érintsék két
szomszédom innenső' kisujjait. Fárasztó ám így ülni még egy percig is. Az ott
akkor már vagy tíz percnek tűnt. Mint később kiderült, három és fél perc telt
el. A közönséget előzőleg felkérték, maradjon a legtökéletesebb csöndben. A
teremben egy légy sem zümmögött, valóban nagy csönd lett.
Csak az én természetem nem nyugodott.
Mint máskor is, filmszerűen és mintegy „kívülről” láttam a helyzetet, önmagamat,
és az egész igen nevetségesnek tűnt. A nevetést visszatartottam, majd
lehajtottam a fejemet és akár a másik öt résztvevő, igyekeztem összpontosítani.
De eszembe jutott a vidámságra ingerlő szó: „szellem” — óh, micsoda marhaság!
Nem megy ez nekem! — és nem igazán tudtam akarni, hogy megjelenjen végre az
annyira várt és óhajtott szellem.
Felhívom az olvasó figyelmét, hogy
elég felvilágosult embernek tartom magamat a másik
irányba is
— tehát nem állítom soha, hogy valaminek csak a tudományos magyarázata
létezik, elismerem a megmagyarázatlan jelenségek létezését is. (Elég sok
könyvet írtam róluk, amelyek miatt tanulmányoznom kellett számos ilyen
jelenség vagy képesség eredetét, hatásait stb.) Mégis, mindezek ellenére, a
„szellemekkel” mindaddig valahogyan nem tudtam kibékülni és sokáig úgy véltem,
nem léteznek, illetve az egész jelenség mögött valami más van, nem egyszerűen a
szellemek, kísértetek világa. Ezt a véleményemet részben ma is fenntartom —
mint azt az olvasók majd látni fogják.
Szóval ott tartunk, hogy fejemet
lehajtva ültem a többiek között, és telt az idő. Semmi sem történt. A Doktor is
így ült, aztán egyszercsak váratlanul felemelte a fejét és egyenesen rám nézett: - Kicsit jobban kell ám akarni! —
mondta megrovóan.
Igaza volt. A mondatnak háromféle
hatása volt rám. Az egyik, hogy elszégyelltem magamat - végtére is, hatvan ember
várja az eredményt, és én rontom el a dolgot? Miattam vall kudarcot talán a
vállalkozás, a próba?
A másik két kérdés sokkal érdekesebb
volt számomra. Honnan tudta a Doktor, hogy
én lógok ki a sorból? A jelenség önmagában is megért volna egy misét. Nyilván
neki is voltak paraképességei. Először is észrevette, hogy van az élő
láncban valaki, aki nem eléggé akarja, netán éppenséggel ellenzi is a
kísérletet, a szellem megjelenését. Tehát itt már volt egy jelenség, amelynek
nem volt számomra magyarázata, és talán a Doktornak sem — de az biztos, érezte,
hogy van egy renitens a csoportban, azért nem sikerül a dolog. A másik: honnan
tudta,
hogy én vagyok az...? Mert nem úgy történt, hogy felnézett és körbe-körbe
tekintgetve próbálta kiszűrni, ki lehet az az illető, nem olvasta le egyikünk
arcáról sem. Valamiféle sugárzás működött itt, lélektől lélekig. A Doktor
érezte, hogy én ellenzem a dolgot, vagy legalábbis nincs meg bennem a kellő
akarat. Hogy én lényegében egy felforgató vagyok, résztvevői álruhában. Vagy a
legjobb esetben is csak olyan valaki, aki — erre utaltak a szavai — nem akarja
eléggé ugyanazt, amit a többiek.
Tehát azon túl, hogy elszégyelltem
magamat, imponált is a dolog. Kezdtem hinni, hogy van a dologban valami, hiszen
lám, egyetlen apró és nem is szándékos próbán már kibukott valamilyen hatás,
valamiféle megérzés. Tehát ott valami már történt...
Ekkor magamba szálltam. „Végtére is,
itt van hatvan ember és mindegyik szeretne valamit látni. A lelkem mélyén
engem is érdekel a dolog, hát miért rontanám el? Miért én legyek az, aki
megakadályozza a jelenség létrejöttét — éppen én, aki az efféle dolgok híve
vagyok és úgy igazán nagyon is érdekelnek...?”
Mindnyájan ismét lehajtottuk a
fejünket és összpontosítottunk. Magamba szállva én is nagyon akartam már, hogy
jöjjön az a szellem. A kezünk fáradt, de csak tartottuk. Későbbi vélemény és a
filmek tanúsága szerint ismét körülbelül három-négy perc telhetett el teljes
csöndben, amikor a Doktor végre felemelte a fejét és köznapi hangon
megkérdezte:
Itt vagy, szellem? Ha igen, egy koppanással
jelezd!
És ekkor... az asztal megmozdult!
A hosszanti tengelye mentén, a felém
eső oldalon emelkedett fel. Tehát két lába a padlón maradt, a másik kettő — az
egyik oldalon — a levegőbe emelkedett, majd nagy koppanással visszaesett a
padlóra.
A lélegzetünket visszafojtva
figyeltük. Emlékszem, az összes résztvevő keze, tehát az egész élő lánc mintegy
vezényszóra feljebb emelkedett kissé, pár centivel — de anélkül, hogy
szétszakadt volna. Ez egy ösztönös emberi reakció volt — szinte menekültünk volna
a csodamódon mozgásba jött bútordarab elől.
Jellemző rám, hogy azért a következő
másodpercben — még mielőtt az asztal visszakoppant volna a padlóra — már azt
figyeltem, vajon ki ért hozzá? Ki emelte meg? Bizalmatlanságom ilyen esetben,
azt hiszem, tökéletesen indokolt volt. Hiszen a kezek mind együtt voltak
odafent, messze az asztaltól és mindenki kezét láttam is — tehát így nem
nyúlhattak hozzá. De talán a lábukkal? Ezt viszont az ezerszemű közönség vette
volna észre, nem is szólva a két videósról. Akik közül az egyik ráadásul, mint
említettem, eleve a padlón helyezkedett el körülbelül egy méterre az asztaltól
és mindent filmre vett. Azt hiszem, nagyon örült a dolognak.
A Doktornak szeme sem rebbent —
minden úgy történt, ahogyan az náluk, szakavatott spiritisztáknál naponta többször
is megeshet, ha éppen úgy akarják. Számára tehát természetes volt, hogy a
szellem némi akadályoztatás után megérkezett. Látni persze nem láttunk semmit,
senkit. Csak egymást.
A közönség felhördült a látványra, de
újra elcsöndesedett.
- Férfi vagy, vagy nő? — kérdezte a
Doktor. Mint a bar- kockajátékban, itt is válaszadási lehetőséget kellett
adnia a szellemnek, aki nem a saját hangján válaszolt, hanem csak egy földi
tárgy mozgatása által. így hát a korábban bevált jelrendszerhez kellett
folyamodni: — Ha férfi, egy koppanást, ha nő, kettőt!
Az asztal ismét előttem emelkedett,
kétszer. Mindenki látta és mindenki hallotta is, ahogyan kétszer visszaesett a
padlóra.
Stílszerűen szólva: kísérteties
látvány! Senki sem ér hozzá, és az asztal felemelkedik meg lesüllyed...
Valójában a hideg futkoshatna az ember hátán, ha nem lenne annyira tele az
élménnyel, a jelenséggel. És az én esetemben még ekkor is némi
visszafogottsággal, sőt szkepticizmussal. Még mindig gyanakodtam, hogy valami
csalás lehet a dologban és szorgalmasan figyeltem a környezetet, no meg a
Doktort.
Aki újabb kérdést tett fel a
szellemnek. Az érdekelte, hány éves lehet. Ezt a jelrendszer miatt nem egy,
hanem négy vagy öt kérdéssel és válasszal lehetett behatárolni. Tehát a
kérdések így hangzottak: „Tíz és húsz év között vagy?” — a válasz két koppanás,
vagyis nem. „Húsz és harminc között?” — a válasz ismét nem. így végre
eljutottunk oda, hogy szellemünk egy ötven és hatvan év közötti nő. Halálának
módjára rákérdezve az derült ki, hogy öngyilkos lett. A Doktor következő'
kérdése az volt: „Hányadik szférában vagy?”
A szférák a túlvilági szintek,
minden szellemnek odakerülése, vagyis evilági halála után végig kell járnia
egy többlépcsős folyamatot, míg ismét visszakerülhet az élők közé, persze már
más alakban. Nos, a mi szellemünk ötször koppantott egymás után, ismét csak az
asztal felém eső oldalát emelgetve. Ez végre feltűnt a Doktornak is, és a
következő kérdést feltéve gyorsan hozzámondta: „Most az asztal másik oldalán
adj választ!”
És ekkor a válasz koppanások valóban
a velem szembelévő oldalon valósultak meg. De csak abban az egy esetben —
utána a válaszok ismét visszatértek a felém eső oldalra. Még mindig furcsa
érzés volt nézni, ahogyan az asztalka minden evilági közreműködés nélkül,
felrúgva a fizika összes ismert és elismert törvényét, mozog ide-oda, fel-le.
A Doktor ekkor kifogyott a
kérdésekből és társasági hangon odaszólt nekünk, kérdezzünk már valamit mi is.
Ezt a „társasági hangot” azért jelzem külön már másodszor is, hogy mutassam:
szó sem volt semmiféle misztikumról! Nem keltettek ilyen hangulatot semmilyen
eszközzel vagy módszerrel. Nem is volt olyan érzésünk, hogy ez misztikus lenne
— bár a szellem kétségtelen ottléte azért hatást gyakorolt ránk, ez
tagadhatatlan.
Megkérdezték még tőle, életében
magyar volt-e? A válasz: igen. Aztán valaki feltette a kérdést, hogy
újjászületik-e még ebben a században? Igen. A Doktor közbeszólt és egy hátborzongató
kérdést adott fel a szellemnek: amikor majd újjászületik, rokona lesz-e
valamelyikünknek, akik itt ülünk most az asztal körül? Azt hiszem, egyikünk sem
kívánta ezt a rokonságot, én biztosan nem, bár nem tudnám megindokolni, miért.
Talán az előző öngyilkosság miatt, vagy más okból? Megkönnyebbültünk, hogy az
asztal kétszer koppant — ismét csak az én oldalamon. Hogy világos legyen: a
szellem az összes, tíz-egynéhány kérdésre úgy adott választ, hogy az asztal
hoszszanti tengelye mellett emelkedett fel az egyik oldalon, két lába volt a
levegőben, a másik kettő a padlón maradt. Ezt a filmek is igazolták.
Ekkor azonban a Doktor — olyan
arccal, mint aki most valami meglepetést készít elő „ezeknek a gyerekeknek”,
mármint nekünk, éretlen és kezdő spiritisztáknak — így szólt a szellemhez:
-Kérlek, emeld fel az asztalt!
Megint elállt a lélegzetünk és mind
a hatan, a két kezünk között, a fekete asztalra meredtünk. Mögöttünk,
körülöttünk és részben felettünk a színpadról lenéző emberek és a videósok
szeme láttára az asztal ... valóban emelkedni kezdett! A Doktor félhangon adott
közben egy technikai utasítást; arra figyelmeztetett bennünket, ne eresszük
szét az élő láncot. Az asztal pedig valóban lebegett! Mind a négy lába elhagyta
a talajt és lassan, de biztosan jött felfelé. Ha nem láttam volna a saját
szememmel alig negyven-ötven centiméter távolságból, ott ülve mellette, bizony
aligha hinném el!
És nem nyílegyenesen, lapjával
pontos-vízszintesen emelkedett, hanem kissé bizonytalanul, mondhatni
imbolyogva. Vagyis úgy, ahogyan egy kis erővel rendelkező valaki emelné fel az
asztalt. Nyoma sem volt valamiféle gépies mozgásnak, pontosságnak.
Olyan volt ez, mintha közülünk
valaki próbálná megemelni azt az asztalt, például egy kézzel. Neki sem menne
ez olyan simán! És
ekkor a Doktor csak ennyit mondott:
- Nyomjuk vissza! De úgy, hogy a
lánc maradjon együtt!
A
hat ember tizenkét keze együtt tenyereit az asztalra.
Ez
volt tehát az egész szeánsz alatt az egyetlen pillanat, amikor megérintettük
az asztalt — de ezt most felszólításra tettük. Tenyereink az asztallapra
szorultak, nyomtuk...
Éreztük az ellenállást!
Tehát volt
ott egy erő,
amely felfelé nyomta az asztalt! Mi meg lefelé, a padló irányába. Tudom, jól
hangzana, ha most leírnék itt egy jókora birkózást az ismeretlen erővel... De
nem volt ez birkózás, ám el kell ismerni: éreztünk egy erőt. Mintha egy gyerek
nyomná fel az asztalt, amit persze a hat felnőtt nagyon könnyen legyőzött.
Sikerült visszanyomnunk az asztalt a padlóra, hamarosan mind a négy lába ismét
azon állt.
A Doktor ekkor így szólt:
- Köszönjük, hogy eljöttél közénk,
szellem, most elbocsátunk téged!
De
még várnunk kellett egy percet, nem engedve szét az élő láncot. Aztán a Doktor
elvette a kezét, mi is így tettünk. A közönség akkor mozdult — akárha hallgatag
szobrok elevenedtek volna meg. Az amatőr videós feltérdelt a padlón — majd
felállt — olyan átszellemült arccal, akárha a Holdra szállást filmezhette volna
le egészen közelről. Sikerült a felvétel, mondta.
A közönség szétoszlott, hangosan
kommentálva a dolgot. Mindenki nagyon fel volt dobva. Eloltották a gyertyákat,
beszélgettek. Az is hozzátartozik a történethez, hogy utána akartak még egy
„táncoltatást” rendezni, de a Doktor nélkül, akinek egy másik teremben más
elfoglaltsága akadt. Viszont az iménti kísérlet láttán hat másik amatőr úgy
látta, már mindent tud és sikerülni fog. A „kellékek” is rendelkezésükre
álltak... Újra meggyújtották a gyertyákat, leültek, összetették kezeiket,
koncentráltak stb.
De ekkor nem jött el semmiféle
szellem.
Most elemezzük röviden, mi is
történt.
Előrebocsátom, hogy a legjobb, amit
tehetünk: mindenféle misztikus beidegződéstől mentesen vizsgáljuk meg a történteket.
Ne figyeljünk semmiféle mellékes körülményre, próbáljuk elfelejteni az életünk
során előzőleg hallott babonákat a kísértetekről, a lekicsinylő vagy éppen a
jelenséget felmagasztaló véleményeket. Önök is tartsanak velem, a leírásom
alapján úgy, mintha ott lettek volna a helyszínen. Csak azt elemezzük, ami
valóban történt, semmi mást!
Ekkor a következőkre kell összpontosítanunk.
Adva van tehát először is a helyszín, amely nem
manipulált és nem előkészített. Semmi jele nem volt annak, hogy ott
valaki előzőleg rejtélyes drótokat, láthatatlan szálakat húzott volna ki, netán
a padló alá építettek volna különféle titokzatos szerkezeteket. Ezt a Doktor és
társai — ha ugyan voltak ilyenek — már csak azért sem tehették meg, mert ők is
aznap délelőtt érkeztek a helyszínre és csak ott derült ki, milyen termekben
lesznek a programok, akkor osztották ki a „szerepeket”, állapították meg a
fellépések sorrendjét. És ami legfontosabb: akkor már ott is volt a közönség,
azonnal eléje léptek az előadók és az a terem végig foglalt volt.
A szemünk láttára sem végeztek ott
semmiféle előkészítést. így, mondhatni „szűz” terepen, ott előttünk kezdődött
az előkészület, ami a három gyertya meggyújtásából, az asztal középre
helyezéséből állt. Ha úgy tesszük fel a kérdést: mi lehet a trükk? — akkor is
nemleges a válaszunk. Az asztal fölött nem volt semmiféle láthatatlan fonal
vagy „damilszál”, hisz a kezeinkkel ott hadonásztunk fölötte már előtte is.
Alul, az asztalba építve sem lehetett valamilyen „ugráltató” vagy „emelő”, hisz
azt is sokan nézték és alulról filmezték is. Az asztalhoz senki nem ért hozzá,
amit a jelenlévők és úgyszintén a videofelvételek tanúsítanak. De mi magunk,
résztvevők is tanúsítjuk, hiszen ezt észrevettük volna.
A húszas években, a rádióhullámok
elterjedésének idején volt egy olyan vélemény — magyar szakmunkákba is bekerült
—, hogy a spiritiszták mind csalók, akik a távolból rövidhullámmal mozgatják a
tárgyakat. Ez a ma már ritkán hangoztatott vélemény két logikai dolgon bukik
meg. Az egyik: azóta számos kísérletet folytattak paraképességű médiumokkal,
valamint spiritiszta jelenségekkel, ahol nyilvánvalóan gondoltak erre és
kizárták az elektromágneses hullámok jelenlétét, alkalmazását.
A másik, még frappánsabb ok: a
mozgalom 1848-ban indult hódító útjára, és akkor még senki sem ismerte a rádióhullámokat,
még kevésbé azok ilyen gyakorlati alkalmazhatóságát... De gondoljunk csak
bele: a mozgalom vidéki házakban, városi otthonokban szerveződött és első fél
évszázadában lelkes amatőrök, a dologban (és a túlvilági életben) igencsak hívő
emberek működtették. Ok táncoltatták az asztalokat. Ha akadt is köztük egy-egy
csaló, aki ilyen vagy olyan módokon próbálta „befolyásolni” a jelenséget — nem
oszt és nem szoroz, mert a nagy többség valóban táncoltatta az asztalokat mindenféle
trükkök nélkül. Egyszerűen hittek a dologban. Ez
számukra így volt természetes.
Ha pedig valaki azt feltételezné,
hogy a Doktor — vagy a teremben a közönség között megbújt társa („cinkosa”?) —
parapszichológiai képességekkel rendelkezik és telekinetikus módon ő mozgatta
távolról az asztalt — az bizony csak egy másik sínpárra teszi át ugyanazt a
megmagyarázhatatlan dolgot. Hiszen a telekinetikus képességek mibenlétéről
vajmi keveset tudunk — talán annyit sem, mint a spiritiszta jelenségek
legérdekesebbjéről, az asztaltáncoltatásról. Azon felül a múlt század végén
vagy a huszadik század húszas éveiben szerte a világon naponta több ezer
asztaltáncoltatás történt — annyi parafenomén pedig sohasem létezett egyszerre
a világon, ma sem, amikor az emberiség az akkori létszámnak a duplájára, sőt
háromszorosára duzzadt.
Mellesleg a spiritiszta ügyekben,
ahányszor csalást fedeztek fel, az majdnem mindig a médiumok körül történt. Az
ő halottlátásuk, jóslataik, a helyszínen produkált jelenségeik (pl. a
híres-hírhedt ektoplazma) volt az, amiről sokszor bebizonyosodott, valami „nem
stimmel” velük.
Tehát mechanikus úton nem
mozgathatták az asztalt, s az is valószínűtlen, hogy egy telekinetikus
képességű ember ilyesmikre pazarolná a tehetségét. Ha ugyanis tényleg képes
lenne tárgyakat mozgatni a távolból, akkor azt mint saját
képességét
mutogatná, nem pedig afféle cirkuszi, névtelen „antermannként” dolgozna be
másoknak.
De az asztal mozgott! A fizika
tankönyveinkben leírt törvényei ellenére mozgott, ez nem
volt érzékcsalódás. Még ha sikerülne is hatvan embert egyszerre elaltatni vagy
más módon, mondjuk, hipnotizálva megtéveszteni, a videokamerákkal ez nem
sikerülhet. Azonkívül mi, akik ott ültünk körülötte, nem kerültünk semmiféle
lelki „más-állapotba”, egész idő alatt magunknál voltunk, sőt, például az én
esetemben nyilvánvalóan volt egy ellenkezési, lázadási folyamat, amikor nem
rendeltem alá magamat az általános elvárásoknak, sőt kifejezetten elleneztem a
dolgot, nem hittem benne.
A törvényeinkkel ellentétben tehát
megmozdult az asztal, amelyhez senki sem ért hozzá. De nem is ez a lényeg.
Hanem az, hogy ez a mozgás logikus kérdésekre
logikus válaszok sorozatát adta!
Szerintem itt van a dolog kulcsa! Ha
az asztal összevissza kopogott-mozgott volna, a dolog csupán érdekes lenne, s
törhetnénk a fejünket, vajon mitől mozgott. De a kérdésfelelet játék során a
jelenség kapott egy értelmes tartalmat. Valamilyen mögöttes erő — nevezzük így,
jobb szó híján — a világnak ebben a részében feltett kérdésekre egy másik világból,
ahol nem ugyanezek a fizikai törvények uralkodnak — értelmes válaszokat
küldött.
És nemcsak egy-egy válasz „passzolt”
az előzőleg feltett kérdéshez, hanem a válaszok sorozata is egy logikus
egységet alkotott! Nem tagadható tehát legfőbb állításunk: a válaszokat
valamilyen értelem adta nekünk!
És itt kezdődik tulajdonképpen
mindaz, ami miatt egy ilyen könyv is születhet, és született. Nem ez az első
persze; már nagyon sokan próbálták megfejteni az efféle jelenségek mögötti
titkokat. Nem áltatjuk magunkat azzal, hogy ez éppen nekünk sikerül majd. De
menjünk tovább a megkezdett parapszichológiai úton.
Ha tehát az asztalt, mégpedig
kizárólag válaszadás céljából, egy másik értelem mozgatta — akkor az az
értelem hol helyezkedik el?
A kérdés csak első pillantásra
látszik álszentnek. Száz emberből kilencvenkilenc persze rávágja: a túlvilágon,
a másvilágon! Az effélékkel foglalkozók pedig másik dimenziókat emlegetnek
majd. Lehet, igazuk van, lehet, hogy nincs. Egy viszont biztos: az asztal útján
válaszoló értelem — értelmes lény — nem itt van. Hiszen ha
itt lenne, aligha lenne képes fél órán keresztül a távolból mozgatni egy kb.
20-25 kilogrammos tárgyat — tudomásunk szerint erre még Úri Geller sem képes.
Ugyanakkor megkérdezheti valaki:
fontos ez? Mit számít, hol van az az értelem — ha csakugyan létezik? Hová bújt
vagy hová került az a lény, amelyik nekünk válaszolgat?
Rendben van, ne firtassuk (hisz
úgysem tudunk válaszolni). A következő kérdés az lehet, miért
válaszol?
Csakugyan, miért? Abban a másik
világban létező értelmes lénynek mi érdeke fűződik ahhoz, hogy válaszoljon az
evilági kérdésekre? Azt mondhatnánk, nincs ilyen érdek. Válaszol, mert
válaszolni van kedve, de hányszor nem válaszol? Sem ő, sem más? A sikertelen
„szellemidézések” oka lehet például ez is. Abban az időpontban (ha a túlvilágon
egyáltalán számít valamit az időpont kifejezés...)
egyszerűen nincsen odaát senki, akinek kedve lenne szóba állni, azzal a magyar,
argentin, kanadai vagy svéd spiritiszta csoporttal, amely éppen meghívja,
keresi őket. Lehet, nekünk a leírt esetben egyszerűen csak szerencsénk volt?
Valaki odaát olyan kedvében volt, hogy akaródzott neki velünk beszélgetni? És
amikor egy másik csoportunk próbálkozott fél órával később, már „senki sem
fogadta a hívást”?
A következő kérdés — miután nem
jöttünk rá, mi lehet a másik oldal érdeke— az, hogy vajon nincs-e más
módszer? Hiszen ha valaki onnan át tud nyúlni ide, a mi számunkra láthatatlan
és érthetetlen módon mozgatni tud egy itteni tárgyat, miért nem alkalmaz
valami normálisabb módot? Például miért oly gyakori az asztal nevű bútordarab
ebben a témában? Igaz, vannak különféle más tárgyak, szájukkal lefelé
fordított poharak és íróeszközök is, amelyeket állítólag mozgatni képesek a
túlvilágiak. Mégis, az asztal lett a leggyakoribb. Gyanítom, ennek oka nem bennük,
hanem bennünk, emberekben keresendő. A mi kényelmességünk tette, hogy az
asztal, különösen a kisméretű, ennek a célnak megfelel, és nem törékeny vázákat
vagy jókora szekrényeket szeretnénk amazokkal megmozdíttatni.
Újabb kérdés: valóban szükség van-e
az üzenetek küldésére? Mármint az ő részükről — ide, nekünk? Hogy mi kíváncsiak
vagyunk, ez érthető', hiszen a két világ közül mi még csak az egyiket ismerjük,
ők viszont mindkettőt. Nekünk van szükségünk információkra, nem nekik. Mi hát
az oka, hogy hajlandók megosztani velünk néhányat a túlvilági hírekből? Az én
esetemben például a szellem-hölgy zavartalanul mesélt öngyilkosságáról, de
arról is, hogy odaát a hányadik szférában tartózkodik éppen, és hogy mikor fog
újjászületni stb. Az ott feltett kérdések alapján úgy tűnt, nincsenek titkok,
amiket meg ne osztana velünk. Nincs okunk azt hinni, más korokban más
spiritisztáknak nem válaszoltak volna ugyanígy. Ha nem is túl részletesen,
viszont őszintén.
És még nem fogytunk ki a
kérdésekből: lehetséges-e, hogy más úton-módon is tudnánk kapcsolatot tartani a
szellemvilággal? Lehet, valaha a krónikákban a spiritiszta kapcsolat-
tartásnak ez a formája éppen olyan nevetséges és túlhaladott lesz, mint ahogyan
ma a kőbaltás ősemberekről beszélünk? Ha eljön az idő, amikor felfedezzük a
modern módszereket arra, hogy még több, sokkal több információt szerezzünk
arról a másik világról és lakóiról?
Az sincs kizárva, hogy ezeket a
módozatokat éppen most tanuljuk."