Szentegyedi és czegei gróf Wass Albert (Válaszút, 1908. január 8. – Astor, Florida, 1998. február 17.) erdélyi magyar író és költő. A Wass család eredete az Árpád-korig vezethető vissza, és egyike Erdély legrégibb nemesi családjainak. A család 1744-ben, Mária Teréziától kapott grófi címet. Nagyapja, Wass Béla országgyűlési képviselő majd Szolnok-Doboka vármegye főispánja volt. Apja Wass Endre (1886–1975), anyja losonczi báró Bánffy Ilona (1883–1960) unokatestvérek voltak.
Magyarországon csak halála után fedezték fel Wass Albertet, mint az erdélyi magyar irodalom nagy alakját. Ő a magyar irodalom ellentmondásos figurája, a hivatalos irodalomtörténet mintha tudomást sem venne róla, miközben vannak, akik a legnagyobbak között emlegetik, és masszív, politikai felhangoktól sem mentes kultusz alakult ki körülötte mind Erdélyben, mind Magyarországon. Egyik leghíresebb könyve a Kard és kasza, amelyben több generáción keresztül tekinti át a magyar történelmet, 1050-től egészen a jelenkorig, a saját, ősi nemzetségének történetén keresztül. Wass Albert 1944-től Németországban, majd 1952-től haláláig az Amerikai Egyesült Államokban élt. Nicolae Ceaușescu elnökségének éveiben Romániában betiltották a könyveit, 1985 őszén pedig értesítést kapott az Interpoltól, hogy Nicolae Ceaușescu Securitate-ügynököket küldött át az Amerikai Egyesült Államokba diplomataként a washingtoni nagykövetség és a clevelandi konzulátus mellé. Az értesítés szerint „Ezeknek egyik feladata az, hogy engem eltegyenek láb alól" – írta Wass Albert.
Népszerűsége az 1990-es évek végétől az erdélyi olvasók mellett a magyarországi olvasóközönség körében is folyamatosan növekszik. 2005-ben A Nagy Könyv című magyarországi felmérésben az egyik legkedveltebb magyar írónak bizonyult: A funtineli boszorkány című művét az olvasók a legnépszerűbb 12 magyar regény közé választották, az 50 legnépszerűbb magyar regény között pedig további két műve is szerepel: az Adjátok vissza a hegyeimet! és a Kard és kasza. /forrás: wikipedia - W. A.
Népszerűsége az 1990-es évek végétől az erdélyi olvasók mellett a magyarországi olvasóközönség körében is folyamatosan növekszik. 2005-ben A Nagy Könyv című magyarországi felmérésben az egyik legkedveltebb magyar írónak bizonyult: A funtineli boszorkány című művét az olvasók a legnépszerűbb 12 magyar regény közé választották, az 50 legnépszerűbb magyar regény között pedig további két műve is szerepel: az Adjátok vissza a hegyeimet! és a Kard és kasza. /forrás: wikipedia - W. A.
A Hagyaték
"A Hagyaték azonban a magyar irodalomban páratlanul álló, egyedi alkotás. Az erdélyi történelmet beszéli el benne Wass Albert egyetlen szempontból, az istenkeresés, az ősi hagyományok fennmaradása szempontjából. A mű szimbolikus sugárzását, szépségét, elsősorban az adja, ahogy az őskori hit, a táltosok, sámánok hagyatékának továbbélését fel tudja mutatni a legkülönbözőbb korokon keresztül, az első királyok idejétől a tatárjáráson, a törökvészen, az önálló Erdély korszakán át, a szabadságharcig, a Romániához csatolásig, napjainkig. Nem erőlteti az olvasóra motívumait, az ősi hit, az ősi bölcsesség misztifikálásától visszatartja biztos írói ízlése. Inkább csak jelzi, hogy a legkülönbözőbb korszakokban is volt valami - igen fontos - kontinuitásteremtő "hagyaték", hagyomány. Hol üldözöttek, hol egyszerű pásztoremberek, hol deákok, hol tudósok, hol megint mindennapi emberek őrizték, de kiirthatatlannak bizonyult. A Hagyaték ősi hitünkről a legszebb, legfelemelőbb alkotás.
/Legeza Ilona ismertetője"
A Hagyaték rendkívül kritikus történelmi korszakokon keresztül vezet minket. Láthatjuk, ahogy a Magyarságnak az utóbbi századokban milyen honvédő háborúkat kellett megvívnia. A könyv azonban nem csak háborúk és kínzások rideg jegyzettára. Száraz történelem ismertetés helyett az olvasók az egykor élő emberek küzdelmei közepében érezheti magát. A Hagyaték eszünkbe juttatja, hogy az előttünk élő emberek, őseink igenis hús-vér emberek voltak.
Mind hallhattunk már Tibeti bujdosókról, akik kínai
katonáktól menekültek és az utolsó pillanatban tűntette el nyomaikat
hó, eső, vagy semmiből mögéjük kerülő csodás köd fátylak. Japánt, pedig a 13. században többször is mongol támadások érték volna, de valami csuda folytán az országnak induló hadak törekvéseit egy kamikadzé ("isteni szél") mindig lehetetlenné tette.
Ezen két példához hasonló események pediglen megtörténtek már Magyar földön számtalan alkalommal is. A Hagyaték, ez az élő jegyzettára a múltnak közelebb hozza hozzánk a magyar táltosokat, sámánokat, gyógyítókat. Bemutatja, hogy az (IGAZI, megtapasztaláson nyugvó) hit nem mesebeszéd. Mustármagnyi hittel, mi olvasók is hegyeket volnánk képesek megmozgatni. Mi viszont hagyjuk, hogy figyelmünket az emberi csatározások lekössék és ha lehetőségünk van a szabadságra, akkor inkább választjuk a rabláncot és börtön kosztot.
Javaslom azonban, hogy mi, most élő olvasók minden körülmények közt a tudást, fényt és a szabadságot válasszuk. Adjuk hálát annak, ha van tető fejünk felett, étel az asztalon és ne sajnáljuk az időt Wass Albert csodás könyvére.
Cserkészgyerek koromban, 1921 nyarán, megmart a kurta kígyó. Háromszor is belém fecskendezte a mérgét, mert, nem tudtam kikecmeregni a tüskés kökénybokorból, ahova ügyetlenül aláfittyentem a meredek vízmosás pereméről. Mikor a fiúk végül is kihúztak onnan, úgy fájt már a lábam, hogy azt hittem, vége a világnak. Kékült is gyorsan. Sztána felett táboroztunk, a „Lügetes” szélén, Kalotaszeg csücskében. Mire nagy kínlódással fölvittek a fiúk a meredek hegyoldalból a tisztásra, ahol a sátraink állottak ügyes félkörben a kövekkel megjelölt tábortűz helye körül, már emlékezetem is elmaradt valahol, mert csak arra emlékszem vissza, hogy tűz égette a lábamat, torkomat félelem szorította és
nagy messzeségben feltűnt cserkészvezetőnk megdöbbent arca. Hogy mi történt ezután, azt csak másoktól tudtam meg rendre.
Először is elvittek hevenyészett hordágyon Sztánára, Kós Károlyhoz, aki a házán dolgozott volt éppen akkor.
– Orvoshoz kell vigyük, de gyorsan! – mondta a cserkészvezetőnk, de Kós Károly rám nézett s megrázta a fejét.
– Arra már nincs idő – mondotta, s odakiáltott a szolgalegényéhez –, nyergeld meg a Hollót, de gyorsan ám!
Aztán felkötöztek engem a kis hegyilóra, s már vittek is, kantáron vezetve a lovat, nem le a völgybe, ahogy illett volna, hanem neki a hegynek. Fekete hegynek nevezik a sztánaiak a hegyet, ahova vittek. Alighanem azért, mert szénégetők lakoztak odafönt. Egy Boldizsár nevezetű vénemberhez vittek, akit csodatevőnek nevezett volt a nép.
Hosszú lehetett az út oda föl, de nincs emlékezésem erről. Mindössze arra emlékszem – de az is lehet, hogy úgy tűnik, mintha emlékeznék erre, mert annyiszor hallottam mások szájából –, hogy egy öregember fölém hajolt és megkérdezte: – Mit tudsz Istenről, gyerek?
S én meg kinyögtem, nehezen mozduló nyelvvel: – Ő teremté a világot…!
– Színigazat mondtál, s ehhez tartsd magad –, felelte az ismeretlen szakállas vénember, s megtoldotta egy második kérdéssel: – Ha Istennel lennél, teremtenél-e mérget?
Azt mondják akik ott voltak, hogy erre csak megráztam a fejemet, mert beszélni már nem tudtam többé. Kék voltam, mint az érett szilva s szemem is lezárult. De úgy rémlik még ma is, mintha roppant messzeségből hallottam volna az öregember hangját, ahogy mondta:
nagy messzeségben feltűnt cserkészvezetőnk megdöbbent arca. Hogy mi történt ezután, azt csak másoktól tudtam meg rendre.
Először is elvittek hevenyészett hordágyon Sztánára, Kós Károlyhoz, aki a házán dolgozott volt éppen akkor.
– Orvoshoz kell vigyük, de gyorsan! – mondta a cserkészvezetőnk, de Kós Károly rám nézett s megrázta a fejét.
– Arra már nincs idő – mondotta, s odakiáltott a szolgalegényéhez –, nyergeld meg a Hollót, de gyorsan ám!
Aztán felkötöztek engem a kis hegyilóra, s már vittek is, kantáron vezetve a lovat, nem le a völgybe, ahogy illett volna, hanem neki a hegynek. Fekete hegynek nevezik a sztánaiak a hegyet, ahova vittek. Alighanem azért, mert szénégetők lakoztak odafönt. Egy Boldizsár nevezetű vénemberhez vittek, akit csodatevőnek nevezett volt a nép.
Hosszú lehetett az út oda föl, de nincs emlékezésem erről. Mindössze arra emlékszem – de az is lehet, hogy úgy tűnik, mintha emlékeznék erre, mert annyiszor hallottam mások szájából –, hogy egy öregember fölém hajolt és megkérdezte: – Mit tudsz Istenről, gyerek?
S én meg kinyögtem, nehezen mozduló nyelvvel: – Ő teremté a világot…!
– Színigazat mondtál, s ehhez tartsd magad –, felelte az ismeretlen szakállas vénember, s megtoldotta egy második kérdéssel: – Ha Istennel lennél, teremtenél-e mérget?
Azt mondják akik ott voltak, hogy erre csak megráztam a fejemet, mert beszélni már nem tudtam többé. Kék voltam, mint az érett szilva s szemem is lezárult. De úgy rémlik még ma is, mintha roppant messzeségből hallottam volna az öregember hangját, ahogy mondta:
– Az Úr se teremtett ilyesmit. De az emberek buták s nem hiszik el, amikor mondom. Na. Amit Isten nem teremtett, annak nem lehet hatalma fölötted, ’sze tán Isten gyermeke vagy. Teszünk egy kis ciberét a marások helyére, hadd menjen ki belőlük a hőség s rendben leszel, mielőtt hármat szól a fürj…
Hogy szólott-e hármat vagy nem, azt nem tudhatom. De mikor fölnyitottam a szememet, ott feküdtem egy csergepokrócon, bükkerdő mélyén, szénégetők félfödele alatt s a bükkök lombja közül úgy csillogott alá az égbolt friss kékje, mintha angyalok sikálták volna fényesre.
Így valahogy történt. Egy ideig még beszéltünk erről odahaza is, a kolozsvári református kollégium diákszobáiban is, aztán rendre megfeledkeztünk róla, én is, mások is. Annyi minden történt körülöttünk akkoriban.
Hogy szólott-e hármat vagy nem, azt nem tudhatom. De mikor fölnyitottam a szememet, ott feküdtem egy csergepokrócon, bükkerdő mélyén, szénégetők félfödele alatt s a bükkök lombja közül úgy csillogott alá az égbolt friss kékje, mintha angyalok sikálták volna fényesre.
Így valahogy történt. Egy ideig még beszéltünk erről odahaza is, a kolozsvári református kollégium diákszobáiban is, aztán rendre megfeledkeztünk róla, én is, mások is. Annyi minden történt körülöttünk akkoriban.
Részletek:
"Nos,
így szól a rege. Legtöbben akik hallják, valahol egy pásztortűz mellett elhasalva
éjnek idején, mesének vélik. Hegyi népek babonás meséjének.
De ha gondos ügyelettel vizsgáljuk
történelmünket, észre kell vegyük, hogy az emberileg megmagyarázhatatlan csodák
vannak abba beleszőve, mint szőttes terítőbe az aranyfonál, mely elrejtőzik a
színes fonalak között, majd váratlanul előbúvik megint.
Alig néhány évtizeddel a mezőségi
csoda után, az Úrnak 1082-ik esztendejében, csatangoló kunok zaklatták Erdély
akkor még gyéren települt magyarjait, jószágot rabolva, falvakat égetve, s
fogságba hurcolva asszonyt, gyermeket. Nyár derekán ereszkedtek alá a radnai
hegyekből s megdúlták a Sajó völgyét, a Mezőséget, s Kolozs várát megkerülve
délnek fordultak, amerre a gyéresi mezők gulyáit tudták. De ekkor már
Árpád-házi László király vezérlete alatt útban volt Nagyvárad felől a magyar
sereg is, hogy megtisztítsa az ország keleti
gyepűit a garázdálkodóktól.
Tova a Gyérestól nyugatra eső
hegyvidék mentén leltek reájok, s míg a magyar sereg a kunok zömét bekerítve az
egyik völgykatlanban kaszabolta a rablókat, addig egy maréknyi kun a szomszédos
völgy házaira vetett tüzet. László király, ki kíséretével a dombgerincről
irányította a csatát, megpillantotta háta megett a tüzet, s kíséretét
otthagyván előre vágtatott a gerincen, hogy megnézze, mi történik odaát. Az
első, amit megpillantott maga alatt a legelő oldalban, egy nyargaló kun volt,
ki nyergében egy kapálódzó, sikoltozó leányzóval a domboldal mentében
igyekezett keletnek. Nyomban üldözőbe vette a király a kunt, s jó lova lévén
hamarosan utol is érte. Levágta nyergéből a rablót, s maga mellé emelve a meggyötört
leányt, lefele fordította lovát a völgynek, amerre az égő házakat látta. Alig
haladt azonban valamicskét, amikor szembe találkozott a fosztogatókkal. Azok is
meglátták a magányos magyar lovast nyergében a leánnyal, s nyomban űzőbe is
vették, elvágva a visszavonulás útját a dombtető felé, ahol a király kísérete
várakozott. A király tehát nem tehetett egyebet, mint hogy keletnek fordulva
igyekezett menteni életét, lova sebességében bízva. A kettős súly alatt azonban
meglassult a derék állat és a vadul kurjongó kunok egyre közelebb kerültek
mögötte.
Egy kicsike vízmosás mentén,
kökénybokor árnyékában öregember ült, és intett kezével a királynak: erre!
Erre, király úr! A király meg is fogadta a tanácsot arra gondolván, hogy talán
a vízmosáson túl magyar csapatokról tud az öreg, s ahogy elnyargalt mellette,
még oda is kiáltott neki: „bújj el, öreg, eltaposnak a gonoszok!”
Átugratva lovával a kis vízmosáson,
a király a túlsó völgynek fordult, hogy visszajusson valamiképpen a seregéhez,
amikor egyszerre csak valami félelmetes morajlás ütötte meg hátulról a fülét.
Hátra pillantva kiesett szájából a szó: „Isten segíts!” Mert mögötte bizony,
ahol a kis vízmosás volt azelőtt, mintha csak megindult volna a hegy: kettőbe
hasadt a föld, omlott a göröngy, por emelkedett, s az üldöző kunok előtt
feneketlen szakadék támadt, mely elnyelte az első nehány lovast, s a többi csak
éppen hogy meg tudta fékezni lovát a rettentő szakadék peremén.
A király nyergében kapaszkodó leány
is hátranézett, s szeme nagyra nyílt: „Isten meghallá vitéz úr szavát…!”
hebegte ámultan.
Így menekedett meg üldözői elől
László király, kit csodái miatt később szentté avattak volt a Pápa parancsára,
s így keletkezett a híres Tordai Hasadék. A király visszatért később
kíséretével, hogy megtekintse a helyet, s megkeresse a kökénybokornál üldögélő
vénembert is, ki a vízmosás felé irányította volt. A kökénybokrot meg is
találta, ott volt a ménkő nagy hegyszakadás peremén. De csak kun lovak patáinak
nyoma volt a bokor körül, más semmi. Kerülő úton leküldött a király néhány
legényt, hogy megkeressék odalent a szakadás alját, hátha alázuhant a szerencsétlen,
s ott hever valahol törött csontokkal. De dolguk végezetlen tértek vissza a
legények. Nyoma se volt odalent embernek, sehol.
– Ejszen kötél végén vonszolták el
magukkal a pogányok – csóválta fejét
elszomorodva
a király –, vegyétek űzőbe a gazokat, s aki ide hozza elém a derék öreget: száz
arany üti a markát!
Nosza, nyargalt is egy jókora csapat
alá a völgybe, a kunok nyomán s két nap múltával vissza is tértek a királyi
sereghez nehány kengyelhez szíjjazott kunnal. A többit lekaszabolták mind egy
szálig, jelentették a legények, de rab nem volt velök, s öregembert se láttak
sehol, se élve, se halva. Tolmácsot rendelt elő a király, hogy megtudja a
fogságba esett kunoktól, mi lett az öreggel. De esküdtek azok, hogy a menekülő
lovason s a nyergében lévő leányzón kívül más élő embert nem láttak sehol, sem
a dombon, sem a kökénybokornál, se egyebütt.
– Csodát tett az Isten – mondogatták
egymásnak a király hívei –, megmenté
urunkat…!
De amikor híre kelt a csodának
odalent a völgyek magyarjai között, s a különös vénembernek, kinek nyoma
veszett, voltak, akik összedugták a fejüket, mint akik titkot tudnak.
– Lám csak – sugdosták egymásnak, de
csak ügyelve, hogy királyi ember ne legyen
a közelben –, lám csak, vén Torda mégis visszatért, hiába űzték el király törvényével…!
Áldott legyen az Úr…
Rákövetkező tavaszon járvány
tizedelte a népet a ludasi völgyben. Kolozs várából két tudós embert is küldött
oda a királyi várnagy, de segíteni nem tudtak, bár szekérderéknyi orvosságot
hoztak magukkal és itatták a néppel, míg csak ki nem fogytak belőle.
Alig távoztak el, egy vénember
ereszkedett alá a kecskelegelőn és sorra járta a házakat,
a völgy egyik végitől a másikig. Keveset időzött mindegyikben, s ahogy kifele
haladt, mintha csak magával vitte volna a nyavalyát is. Attól a naptól kezdve nem
halt meg többé senki, még egy csecsszopó se, s úgy elillant a betegség, mintha szél
fújta volna el. De nyoma veszett a vénembernek is." /11. -13. old.
„…Tán
megelégszenek a törökök a jószággal, s nem indulnak szét embert keresni.
A fiatal pap ott állt a tó partján,
ahol hagyták volt a népek, összekulcsolt kézzel, ég felé fordult ábrázattal,
lehunyt szemmel imádkozva.
– Tisztelendő Ecsém, minek zárja le
a szemét – szólalt meg megette egy mély dörmögő hang –, fél talán, hogy
megvakul, ha megpillantja Istent?
A kopaszra nyírt, sápadt ábrázatú
pap fölnyitotta szemeit és megbotránkozva nézett az ősz hajú, zömök, egyszerű
öltözetű hegyi emberre, aki egymagában állt ott mellette a napsütötte tóparton.
– Micsoda megátalkodott beszéd ez
veszedelem idején – mordult rá az idegenre. – Istent nem láthatja senki! De
amikor végső menedékében Hozzá fordul a gyarló ember, illő, hogy alázattal s
lehunyt szemmel járuljon elébe!
– Istent nem láthatja senki, he? –
csóválta meg fejét az idegen. – Hát a magasságos égbolt ragyogó kékje odafönt
micsoda? Az erdők imádságos zöldje odalent, he? Ki alkotta mindezt, ha nem az
Úristen?
– Persze, hogy az Úristen alkotta –
mérgelődött a fiatal pap –, minden gyerek tudja,
hogy Ő alkotott mindent! – S aki alkot valamit, nem önmagát
teszi bele az alkotásba?
– Megátalkodott beszéd –
haragoskodott Isten embere –, hogyan is lenne kelmednek ideje, s kedve bárgyú
szót pazarolni, mikor pogány hadak gyilkos veszedelme zúdulhat reánk minden
pillanatban, s azt se tudjuk, mi tévők legyünk!? Imádkozzék kegyelmed is, hogy
legalább lelkét mentse meg az Úr!
De az idegen ember nem hagyta magát. – Tán nem gondolja azt tanolt pap
létire, hogy az Úristen okozza a bajt, meg a veszedelmet?
A pap rámeredt. Hallgatott egy
pillanatig, aztán kibökte, rekedten.
– Az Úr akarata nélkül nem történik
semmi.
– Na lássa – kapott a szón a másik
–, s nem azt tanítja-é az Írás, hogy az Úristen teremtett mindent ezen a
világon? S hogy minden, amit az Úristen teremtett, az más nem lehet, csak jó? Nahát
akkor honnan a búbánatból jön elő a baj meg a veszedelem?
– A sátán – felelte a pap. – S ki teremé a sátánt?
A fiatal pap elfordult, s a tó
vizére nézett, melyen békésen csillogott a napfény aranypora.
– Nem érünk rá vitázni, jó ember –
motyogta a fogai között –, minden pillanatban ránk zúdulhat a pogány
odalentről.
– S miként véli megmenteni ezt a sok
elrémült népet? – szögezte neki az öregember a kérdést. A pap ránézett. Könnyes volt a szeme.
– Istennél a mentség – sóhajtotta
esetten –, én csak imádkozni tudok… Csönd volt néhány pillanatig, csak a
megriadt nép nyüzsgése hallatszott a legelőrét két széle felől, ahogy
asszonyostul, gyermekestül igyekeztek búvóhelyet lelni a sűrűségben.
Pásztorkutyák csaholtak. A jószág riadtan bújt össze a meredek sziklafal
tövében, mintha érezte volna a veszedelmet. Fölöttük, a sziklafal tetején fekete
felleg kúszott elő a hegy mögül, s nyelni kezdte az égbolt kékjét.
– Hiszel-é Istenben? – kérdezte
halkan a különös idegen. A pap megbotránkozva
fordult feléje.
– Hogyne hinnék! ’Sze pap vagyok! – Ha csak akkora hited van, mint egy
mustármagocska, hegyeket mozdíthatsz vele.
Nem így mondja az Írás? Nohát, vedd elé a hitedet, Isten embere, bárhol is őrzöd
azt, mert ideje, hogy tegyünk valamit! Te csak szólj az Úrhoz, s mozdítsd a hegyet,
én ügyelek arra, hogy útban ne legyen senki! Azzal hátat fordított a papnak,
két markából tölcsért formált a szája elé s aláordított a tisztásra, ahol az emberek
nyüzsögtek, mint pásztortalan nyáj, ki farkasszagot érez.
– Héj, emberek! Föl a tó mögé, a
meredek sziklafal tövébe, ahol a jószág van! Mozogjanak
sebesen!...”/18
- 20
"Csak évek múltán derült ki, hogy a Tudó
Ember vitte el magával. Ő nevelte s aztán esztendők múltával reá hagyta a
titkos hagyatékot, ami még Krisztus Urunk első magyar tanítványától maradt
vissza. A szent tanítást, amit immár mindenki elfeledett régen… Így biza. Az Úr
küldte volt ide, szabadítással –, s már mennie kellett mások mentésére. Szép és
szent mesterség az Úr hagyatékának hordozása, de nagy súlyt visel a vállán az,
kit Isten kijelöl erre…" /25. old
"–
Istentől jő az eső, Istentől való a vihar is. Kik Isten oldalán vannak,
aggodalomra nem lehet okuk.
Gergő
bá megcsóválta a fejét s visszacammogott a családjához. Tépett, veres felhőket
terelt a szél odafönt, mintha csak tisztára akarta volna söpörni az utat a kelő
nap előtt. Itt-ott fel is ragyogott az ég kékje olykor a fellegrongyok között
néhány percre, s a nap sugarai vörösen hulltak alá a hullámzó nádasra, aztán
kialudt a fény megint, s csak a szél suhogott meg a felhődarabok szaladtak.
Egyéb azonban nem történt. Telt az idő. Nappallá vénült a pirkadat. Az
asszonynép kendőt terített a gyepre itt is, amott is. Rozskenyeret, szalonnát
szeltek.
– Jöjjenek, na, faljanak valamit,
mielőtt esni kezd – mondták. Az eső azonban még mindég nem jött. Meggyérültek a
futó felhők is s az ég kékje egyre növekedett. Izzott a nap odafönt, sugarai
szúrtak, mint a tű. Árnyékba húzódtak a népek előle. Ültek szótlanul, s
hallgatták a szelet, ahogy megborzolta időnként a nádast, s megzúgatta a
füzeket.
– Ha nyár derekán lennénk, azt
mondanám, hogy vihar készül – mondta Gergő bá, a csősz –, de hányja már selymét
a törökbúza, s mióta eszemet tudom, nem járt erre vihar ilyen későn.
A nap már félúton volt az ég teteje
felé, amikor Ferkó odafönt elrikkantotta magát:
– Ott gyünnek a beste cikudiak,
nicsak! Egyik részö Tóhátnak tart a nagy
legelő
mentén, másik részö meg a domb hátán át Záhnak! Sokan vannak ám mindkét
oldalon!
Szavától megfagyott a csönd a
fülledt mocsár fölött. Az emberek egymásra néztek. – Ejszen tüzet vetnek a
falura a gazok – mordult valaki. – Semmink nem marad, csak a csóré életünk –
tette hozzá egy másik. – Áldjátok az Istent, ha életben maradunk – sóhajtotta
egy asszony. Aztán egyszerre csak végigzengett a mocsár felett a Titok Tudó
ember mély hangja: – Imádkozzatok! Valamennyien!
Meghajoltak a fejek. Mély volt a
csönd, akár a feneketlen kút. Aztán egyszerre csak mély dördülés rázta föl a
csöndet s Tóhát felől haragos fekete felleg emelkedett az ég aljában. Gyorsan emelkedett
s éhesen nyelte el az ég vakító kékjét. Egyik dörgést a másik követte. A levegő
megforrósodott. Szélroham kapott a füzekbe. Ágak recsegtek. Földig hajolt a
nád, s megriadt madarak keltek szárnyra a mocsárból, kócsagok, gémek,
szélkiáltók, vadkacsák, bíbicek. Mint könnyű tolllabdát, úgy dobálta őket a
szél. Perc alatt elsötétedett minden. Morajlott az ég körös-körül.
– Apó! Apó! Odanézzen! – rikkantotta
el magát Ferkó odafönt a hajladozó fűzfán.
– Az Úristen tölcsére! Az Úr tölcsére járja a mocsarat.
Az emberek meresztették a szemüket
odalent, de nem láttak semmit, csak
zúgó,
recsegő, hajladozó fűzfákat. – Gyere le onnan tüstént! – szólt
föl hozzá az öreg –, ne töltsd idődet a
csomóval,
vágd el a kötelet! – Aztán a megrettent emberekhez fordult: – Gyűjtsétek ponyva alá az apróságot meg az
asszonynépet, szaporán! Húzódjatok a nagy fák tövibe, szorosan! S dicsérjétek
hálaadással az Urat, ki mindnyájatoknak gondját viseli!
Perc se telt bele, alig huppant le
Ferkó a nagy fáról, s a vihar rászakadt a világra, mintha el akarta volna
nyelni.
A többit aztán már nemcsak a
dédapáméktól hallottam kisgyerekkoromban, de esztendőkkel
későbben a mezőzáhi Ugronok és a tóháti Csontosok leszármazottaitól is.
A cikudi oláhok alig voltak már
kőhajításnyira a záhi szérűskertektől – dédanyám már látta is őket a tornácról,
ahol két töltött puskával várt reájok –, meg a tóháti istállóktól, amikor
egyszerre csak iszonyatos vihar támadt. Roppant forgószelek tölcsérei jelentek
meg a nagy mocsár felett, majd onnan kétfelé szakadva szörnyű sebességgel
forogtak tova, egyik részük délnek, a tóháti rét mentében, másik részük föl a
Záh feletti dombra, s amikor elérték a rablásra készülődő cikudiakat itt is meg
amott is: a víztölcsérek fölemelkedtek, elpattantak a
rohanó fekete fellegek alatt, s olyan esőt zúdítottak a megriadt oláhokra,
amilyent még nem látott a világ. Kígyók, békák, vérszopó piócák szakadtak alá
az emberek nyakába, beléjök akaszkodtak, marták őket, ahol érték, a cikudiak
meg elordították magukat: „váj gye minye! Váj gye minye!” S szaladtak hazafele,
ahogy tudtak, Isten verésével a fejükön.
Se Mezőzáhnak, se Tóhátnak nem
jutott egyéb, csupán egy jóravaló záporeső. S
ami a legcsodálatosabb: Szúnyogvár szigetét nem csak a forgószelek, de még a záporeső
is elkerülte volt."
/30. old
"Széles
karimájú fekete kalapot viselt a fején, arcát hosszú fehér szakáll borította, gúnyájától
szénégető ember is lehetett volna. Odajött, s leült a fatönk másik végire. – Hát elgyüttél, ugye? – szólalt meg, s
a hangja mély volt, mintha pince mélyéből hangzott volna. – Jól tetted bizony.
Ideje, hogy rábízzuk az Úrra, amit ember már nem képes végezni.
– Hetek óta imádkozom – sóhajtott a
fiatal pap –, mindhiába…
– Hiába, he? – mordult föl a különös
vénember rosszallólag. – Honnan tudod azt,
hogy hiába?
A pap tehetetlen mozdulattal emelte
meg a két kezét.
– Nem tehetünk semmit – motyogta
esetten –, elveszik a templomunkat…
– Még nem vették el – figyelmeztette
az öreg.
– Holnap esik sora… – sóhajtott a
pap –, azt mondták a rományok…
– S te papnak nevezed magad? –
dörrent rá a nagykalapos – Isten szolgájának? Azt mondták a rományok – utánozta
a pap szavait –, az Úr törvényét megkérdezted-é? Melyik törvényt hiszed: az
Úristenét vagy a rományokét? He? Az Úristenét hirdetem a népnek – dadogta a
pap, akár a megszeppent gyerek –, de a rományokét fegyver támasztja alá…
– Szerencsétlen megtévedt emberfia
te – mordult rá haragosan a különös vénember
–, ki Isten papjának nevezed magad, de annyit se tudsz Istenről, mint egy csipogó
madárfióka! Hiszel-e az Úrban, vagy csak szajkózod a nevét? – Hát hogyne hinnék! – rándult meg a
papban az önérzet – az Úr szolgája vagyok!
– Hiszed-é, hogy az Úr mindenütt
jelenvaló; mindenek fölött uralkodó, akinek
minden
lehetséges? – Hiszem, hát!…
– S hiszed-é – dördült a vénember
szava a hegyek és erdők csöndjében, mint a
távoli
mennydörgés –, hiszed-é, hogy az Úr szereti és védelmezi azokat, akik Őbenne
bíznak? Hogy az Úr megvédelmezi az igazat a gonoszak fegyvereitől, s megőrzi az
Ő népét, és az Ő népének templomát minden időben, és minden ellenséggel
szemben? Hiszed-é mindezt?
– Akarom hinni… – hebegte a fiatal
pap, s kicsordult a könnye –, úgy akarom hinni…
– Hát akkor hidd, s ne csak akard
hinni – szelídült le a hang –, papnak mondod magad, tudnod kell hát az igaz
valóságot. Hogy az Úr az egyetlen hatalom és az egyetlen erő. S akik Őbenne
bíznak, erős szívvel és erős lélekkel, azokat nem hagyja cserben az Úr soha. Ha
csak annyi hited van, mint a mustármag – folytatta lassan, minden szót
megnyomva –, hegyeket mozdítasz vele! Eredj vissza ahonnan jöttél, és ne csak
szavaiddal, de lelkeddel, szíveddel és minden erőddel hidd és tudd az igazat. S
nem a te gondod többé, hogy miképpen segít meg benneteket az Úr. Neked csak
annyit kell tudnod, hogy megsegít.
– Napkelte után gyűjtsd össze a
népet a templomotok elé és imádkozz velök. Nem
könyörögve, mint a koldusok teszik, kik alamizsnát kérnek. Hanem mint aki tudja,
hogy járandósága van az Úrtól, s az Úr nem hagy el, mindegy hogy mi történik
körülötted. Hálával és bizalommal imádkozz, mint akit már megváltott az Úr és
légy szemtanúja az Úr bölcs szeretetének!
Zúgtak szavai az éjszaka csöndjében,
s a pap lehajtott fejjel itta magába a szavak
értelmét.
– Lám, emelkedik a hold – mondotta
végül is a csodálatos vénember –, a gyerek elvezet a szálas aljáig, onnan
megleled az utat magad is. Eredj. Vidd magaddal a mustármag erejét, s ismerd
meg végre az Urat!
A hold valóban emelkedni kezdett a
sziklák mögül. A sötétből zajtalanul lépett
elő a harisnyás legényke, s megérintette a pap karját. – Jöjjön…
Lábra kelt, s félszegen fordult a
fatönk másik vége felé, ahol a különös öreget tudta.
– Köszönöm – habogta –, fizesse meg
az Úristen… Elakadt benne a szó. A hold sápadt fénye megvilágította a barlang
száját, de a fatönk másik végén nem ült senki. Döbbenve nézett körül, mint aki
álomból ébred. A különös vénember nem volt sehol. Hátulról valaki megérintette
a karját. A gyerek volt.
– Gyüjjön már, igyekeznünk kell…
Igaza
is volt ebben, mert alig értek alá a bükkösig, valahol a sziklák megett morajlani
kezdett az ég. Szél zúgatta meg a fenyőket odafönt, haragos szél. Fekete fellegeket
hajtott maga előtt, s mire kiértek a legelő szélire, már elsötétült mögöttük a
hold. Mennydörgés rázta a hegyet, s villámok fénye hasogatta a sötétséget.
– Gyere le velem, meghálhatsz
éjszakára – javasolta a pap –, vihar készül.
– Maga csak igyekezzék födél alá –
felelte a gyerek –, nekem az Úristen gondomat
viseli.
Azzal már ott se volt. Fent a
bükkösön hallani lehetett már a közeledő záport.
Ázottan érkezett haza aznap éjjel a
pap. Zápor verte a falut, zápor verte a hegyeket egész éjszaka. Napkeltével
azonban kitisztult az ég. Reggelinél ült még a pap, amikor lélekszakadva
rontott be hozzá a harangozó.
– Tiszteletes úr! Gyünnek az olájok!
A legelő tetejiből kiabálják a csordapásztorok,
hogy gyünnek fölfele a völgyön! Sokan vannak! Mit tegyünk, tiszteletes
úr? Verjük félre a harangot?
– Dicsérjük az Urat – felelte a
fiatal pap akkora méltósággal, hogy a harangozónak torkában akadt a szó –,
gyűjtse csak össze a népet a templom elé. Mindenki legyen ott. Az Úr a mi
védelmünk. Menjen már, na! Fél óra se telt bele, s a falu népe együtt volt a
templom előtt. Ragyogva tűzött alá a tavaszi nap a frissen mosott világra. A
pap magára öltötte a palástot s kilépett a templom ajtajába.
– Énekeljünk, emberek – mondta
tiszta, messze csengő hangon –, az Úr minékünk
őriző pásztorunk…!
Fölzengett
a nép ajkán az ősi zsoltár. Elébb csak halkan, szinte félve, majd egyre
erősebben, míg végül betöltötte az egész völgykatlant. Szemközt a templommal az
oláhok őrmestere kiállt csendőreivel az őrs elé. Mitru, a bíró, meg az írnoka
előbújtak a községházáról, odaálltak a csendőrök mellé, s onnan nézték nevetve,
gúnyolódva a magyarok igyekezetét.
Aztán egyszerre csak abban a szent
pillanatban, amikor a zsoltár utolsó verse is
elhangzott, morajlás támadt a beálló csöndben, különös, félelmetes morajlás. A völgy
felől jött, egyre erősödött, s egyszerre csak elkiáltotta magát valaki: – Oda nézzetek!
A
fejek a völgy felé fordultak. S bár jó kilométernyi távolságra volt, látni lehetett
tisztán, ahogy a gerinc fái mindkét oldalon megindultak lefelé, mintha csak csúsztatón
lettek volna, sziklák mozdultak és szörnyűséges zúgással aláomlott kétoldalt a
hegy, s betemette a völgyet.
A pap ott a templom előtt összetette
a kezeit és fölnézett a csillogó kék égre.
– Imádkozzunk…
Így
történt azon az emlékezetes napon. A Kunpatakhoz vezető szűk völgyet hegycsuszamlás
temette be. Valami harminc ember veszett oda. Egy félszakasznyi csendőrkatona
Hévízről, két oláh pap, az új főszolgabíró, s még nehány hivatalos személy.
Tudós szakértők szerint a sok hólé,
az esős tavasz készítette elő a hegycsuszamlást, s az éjszakai felhőszakadás
mindössze csak elindította. Mélyvizű tóvá nőtt a patak vize a falu alatt, míg
új medret vájt magának a Maroshoz, s két esztendőbe került, míg szekérnek való
út épülhetett újra az új patakmeder mentén. De addigra már Mitru is elköltözött
onnan a családjával és nem jött helyébe más oláh. Így aztán nem volt már szükség
oláh templomra sem." / 36. old
"...Voltak
ezekhez hasonló történetek nem csak Vargyason, de másutt is. Csíkban,
Udvarhelyen, Háromszék falvaiban, tova fent a gyergyói hegyekben, meg Marosfőn,
Ratosnyán, Beresztelkén, Nyárádtőn, mindenfelé, ahol csak időm volt leülni
pásztorok, szénégetők tüze mellé, kérdezgetve ezt-azt, de főként csak hallgatva
a tűz pattogását, alvó juhok neszét, s a hajlott vállú emberek lassú beszédét a
tűz körül, a csillagporos éjszaka alatt. Idegen előtt nem szívesen beszéltek az
ilyesmiről, mert megesett többször, hogy kinevették őket babonás meséikért a
nem odavalók, kiknek tündérlátó, s csodát kereső szemét elrontotta már a város világa. De a csodák emléke
azért ott volt valahol mélyen a lelkükbe rejtve, a csodákat termő szép ősi
hittel együtt.
Aztán
eljött az idő, amikor rettentő próbára tette hitüket újra a történelem. De én
akkor már nem voltam ott, hogy akár szemtanúja, akár csak íródeákja legyek az új
magyar csodának. A bujdosókkal mentem
bujdosónak, messze idegen földre, mint ahogy hontalanná vált magyarok már
annyiszor tették évszázadokon át, valahányszor szabadságot vesztettek, kik
szabadság védelmében emeltek fegyvert zsarnok ellen.
Mindazt,
ami ezután következik ebben a könyvben, másoktól hallottam. Úgy gyűjtöttem
össze darabonként, alázatos áhítattal, s úgy tettem össze az egybeillő részeket,
mint aki ereklyét ment, s fegyvert kovácsol ugyanegy időben. Mert az ősi hagyaték
ereklyéje ma fegyver is, mely jövendőt biztosít a nemzetnek, ha magára talál
általa, és él a hatalmával." /40. old
"Az öregember ott ült a barlang
szájában, a pihenő padkán és csontos kezét odatartotta a roskadó tűz zsarátnoka
fölé. Odébb, az aprító tönkön, ott ült a gyerek. Tizennégy éves ha lehetett, de
ember módjára ült ott, ázott ködmönében, szakadozott harisnyában, ócska
katonabakanccsal a lábán, s mellette a balta. Szeme kerekre nyílva, szomjasan
csüngött a vénember minden szaván. Odakint szünet nélkül
esett, esett a hideg, szürke, aprószemű november végi eső.
– A jó, ha útjára engeded, mindég
legyőzi a rosszat – mondta mély, dörmögő hangon az öreg –, mint ahogy a fény
legyőzi a sötétséget. Mondom, ha útjára engeded. Mint ahogy a tiszta tükör
útjára engedi a napfényt, odatükrözi, ahova irányítod. A tiszta tükör. Vakult
tükörben elvész a napfény, gyerek. Igyekezz hát, hogy tiszta tükör lehess,
amilyennek Isten megteremtett, s akkor tied lesz az Ő jóságos ereje, tied lesz
mindég, továbbsugárzásra… Nehéz ezt fölfogni, tudom – tette hozzá kis szünet
után –, pedig ebben rejlik a titok…
Hangja tovaveszett a nyirkos
csöndben. Csak az eső percegett a sziklán, s a fellegek úgy tapadtak a radnai
hegyekre, mint ember lelkére a gyász.
– Micsoda titok? – szakadt föl a
gyermekből a kíváncsiság.
Az
öreg ránézett. Bozontos fehér szakállától látni se lehetett az arcát, de a szeme
úgy izzott elő a nagy karimájú fekete kalap alól, mint lába előtt a parázs.
– Micsoda titok? Hát a teremtés
titka! Isten s ember titka, gyerek! Meg vagyon írva a Szent Könyvben is, minden
pap olvassa, s mégse érti. Pedig ott van a szeme előtt: Teremté Isten az embert
tulajdon képére, s adott néki uralmat mindenek fölött! Uralmat, érted? –
mordult a gyerekre szinte haragosan. – Uralmat s nem szolgaságot! Erről szólt
Krisztus Urunk is, amikor azt mondta volt, hogy: „ha csak annyi hitetek lenne,
mint a mustármag, azt mondhatnátok ennek a
hegynek: eridj odébb! S bizony mondom, odébb mozdulna nyomban!” Márpedig
a mustármag a minden egyéb magvak között is a legkisebb, érted! De még ennyi
hit sincs
senkiben manapság, ez a baj…
A gyerek csillogó szemei
rávilágítottak.
– De magában van, ugye, Öregapó? Az
öreg ránézett, s nézte hosz-szasan.
– Benned is van, gyerek – felelte
csöndesen –, érzem és tudom, hogy ott van
tebenned
is az erő, amit Isten adott azoknak, kik ismerik a jó titkát. Emlékszel, mit tanítottam
neked a minap azzal a kis üveggel, amit ott leltünk az ösvény szélén? A nap
ránézett a kicsi üvegre, s a kicsi üveg alávetette a fényt a szakadék aljára, ahova
a nap sugara másként el nem jutna soha. Emlékszel? Nahát. Mondtam volt azt is,
és ezt soha el ne feledd, hogy olyanok vagyunk mi is, mint az a kicsike törött üveg.
Isten fényét kell beletükrözzük az emberi világ sötétségébe, s ha ezt megtesszük,
eleget tettünk a parancsnak, ami világra hozott, s a parancsadó Úristen megvédelmez
minden veszedelemtől. De ha nem tesszük meg, amit az Úr parancsolt,
akkor semmirevaló szemét vagyunk mi is, akárcsak az a törött üveg az út szélén,
amit sárba tapos a jószág…
Csönd volt néhány percig, csak a
vékony eső percegett odakint. Sötét volt mögöttük a barlang. Az öregember ágat
vetett a parázsra, s a tűz ott a barlang szájában föllángolt újra.
– Bizony, erre teremtette volt Isten
az embert s nem egyébre – szólalt meg újra. – Hogy Isten képében járva eleget
tegyen a parancsnak, s végezze a jót ezen a földön. Csakhogy az ember elméje
elborult, akár a rozsdás balta éle, s lelke is megvakult, mint az ócska tükör,
mely nem tud fényt tükrözni többé. Vergődik vakságában, egymást pusztítja.
Ijedelmében kitalálta a gonoszságot, s egymásra szabadította saját kitalálását.
Mert Isten nem teremtett rosszat, s amit Isten nem teremtett, az nincs. Érted?
Nincs. Emberi elképzelés mindössze, mint a köd, ami nincs, és mégis elrejti
szemed elől az erdőt. De amíg az ember maga meg nem tagadja
a rosszat, amit kitalált, addig hiába várja, hogy elmenjen, mert nem mehet el,
ami nincs, igaz? He? De mindez sok tenéked, gyerek, így egyszerre. Majd rendre,
apránként megtanulsz mindent. Most elég, ha észben tartod, amit az üvegről
mondtam. Tükrözd az Istent, s ne félj semmitől…
A gyerek szeppenve húzta be nyakát a
vállai közé. Aztán a beálló csöndben beszélni kezdett. Lassan, akadozva, mint
aki lábujjhegyen járva keresi a szót.
– Ha ránézek az őzre… s akarom, hogy
megálljon… megáll. A hal is kijön hozzám a patak szélibe. A mogyoróstyúk a
vállamra száll. De amikor a muszka katonák jöttek… elszaladtam. Kívántam, hogy
forduljanak vissza, s menjenek haza a maguk országába… kívántam erősen, ahogy
maga tanított kívánni, öregapó. Mondtam magamban: Isten jó… Isten hatalom…
Isten élet… menjetek el, katonák, menjetek! De nem mentek… Rátörtek édesanyámra… édesapámba tízszer is belelőttek…
kicsi húgomról is letépték a ruhát… én meg elszaladtam… futottam, futottam… –
Háta meggörbült, feje aláhajlott, s felszakadt belőle a sírás. Az öregember karja
kinyúlt, s keze ránehezedett a gyerek vállára.
– Nocsak – dörmögte halkan –,
nocsak, gyerek… – Percegve hullott odakint a hideg,
aprószemű eső. Szürke volt a világ. Keserű füstszagot lehelt a csönd.
Egy idő múlva az öregember lábra
kelt, odacammogott a barlang falánál fölhalmozott hasított fához, s néhány
hasábot rávetett a parázsra. A láng sárga nyelve pattogva kapott bele a
bükkfába. A gyerek fölnézett. Kétségbeesés ült a szemében. – Miért szaladtam el, Öregapó?
Miért? Vasvillát se ragadtam. Baltát se… csak szaladtam…
– Megijedtél – felelte lassú szóval
a vénember –, se vasvilla, se balta nem segített volna ezen. Elhomályosult a
tükröd s nem vetítette a fényt. A félelem nem Istentől való. Aki legyőzi, az
legyőzte magát a gonoszat. A félelem az ember legnagyobb ellensége…
A gyerek hallgatott, s bámulta az
éledő tüzet. Az öreg lábra kelt megint, kilépett a barlang szájába,
körülnézett, motyogott is valamit, majd kinyújtotta kezét a völgy felé.
– Odalent félelem uralkodik, gyerek.
Félelem és sötétség.
Sóhajtott. – Nem válthatjuk meg a világot, mert
minden ember önmagában hordozza a
maga
megváltását, és senki más nem végezheti el helyette. De azért megtehetjük
mi
is a magunkét. Gyere.
– Hova? – nézett föl a tönkről
döbbenten a gyerek.
– Ne törődj te azzal, csak gyere.
Odakint mintha elállt volna az eső.
Csöpögtek a sziklák, meg a fák, s fellegek
borították
az eget, súlyos fellegek. De az eső elállt.
Az öreg lassú, nehézkes léptekkel
haladt lefelé a sziklacsapáson, hosszú botjára támaszkodva, s mögötte a gyerek,
hosszú nyelű baltával a vállán. A csöpögő szálerdőben félhomály volt, alig
lehetett látni a keskeny, kanyargó ösvényt. Csöndben mentek keresztül a
szálason. Aztán egy kis lefutó gerincnél véget ért az erdő. Irtás volt előttük,
széles, kopasz irtás, le egészen a zúgó patakig. A patak mentén az út
kanyargott, s az úton emberek hosszú sora mozgott, lassan, fáradtan, fölfelé a
távoli gerincnek. Rab magyarok ezreit terelték azon az úton, muszka katonák,
orosz föld felé. Terelték őket, mint birkanyájat, kurjongatva,káromkodva,
pihenés nélkül. Puska tusával verve azokat, kik lemaradtak.
Az öregember kiállt egy előrehajló
sziklakőre s alámutatott.
– Félelem és gonoszság uralkodik
odalent – mondta lassú szóval –, lássuk, gyerek,
mit tud az Úr jósága kezdeni velök…" /46. old
"– Honnét menekültek maguk ide? –
tette föl hirtelen a tanító a kérdést, mihelyt magukra maradtak.
Az öreg megütközve nézett reá.
– Csak azok menekülnek, akik félnek
valamitől – mondta egyszerűen –, mi nincs mitől féljünk, hiszen az Úr titkát
őrizzük. Nemzedékről nemzedékre, míg csak gyökeret nem ver újra a magyarok
lelkében. Mert amíg ez meg nem történik, addig bizony nem lesz békessége ennek
a népnek, s maga Úristen se segíthet rajtok. Gyógyíthatunk itt-ott, példát is
mutathatunk, de a megváltást, azt maga a nép kell elvégezze…
Derecskei Péter nagyot harapott a
zsíros kenyérből és megcsóválta a fejét.
– Ilyen beszédet se hallottam, még
hittanórán se – mondta –, pedig ott papi ember
tanított bennünket Isten dolgaira. Maga hol tanulta mindezt?
– Hol? Hát egy másik öregtől. Jó
ideje annak. Az előttem valótól. Mint ahogy ez a gyerek tanolja tőlem. Mint
ahogy az a másik öreg, aki előttem járt itt, tanolta volt egy őelőtte valótól.
Így megyen ez már jó sok ideje. Őrizzük a tudást, egyiktől a másikig, hogy ki
ne vesszen valamiképpen, s kéznél legyen, mikor nemzetté érik majd újra a nép…
Hallgatta a tanító a különös
beszédet, csóválta a fejét, még a szalonnás kenyérről is megfeledkezett egy
percre. – Aztán miféle tudás ez? – kérdezte
meg végül is.
– Hát az igazság tudása, ami a Szent
Könyv szerint szabadokká tesz bennünket, ha élünk vele – felelte az öreg
fölemelt hangon –, amit Krisztus Jézus egyik tanítványa hozott volt magával
hunok és magyarok földjére, régi időkben, s ami erőssé és dicsőségessé tette
volt őket, míg hűséggel voltak hozzá. De elgyöngültek, s pusztulásba estek,
mihelyt elfordultak tőle. Krisztus tanításának, kereszténységnek nevezik ezt a
tudást ma azok, akik a szavakat majmolják értelem nélkül. Mi csak az igazság
tudásának mondjuk.
Derecskei Péter csak majszolta a
rozskenyeret meg a szalonnát s csóválta hozzá a fejét. Végül is mély lélegzetet
vett s nekifohászkodott a kérdésnek:
– Aztán mit ér az a tudás, amiről
beszél, ha barlangnál jobb szállást nem tud
biztosítani,
azt mondja meg?
Az öregnek elsötétült a tekintete. – Az ember szállása az Istennél
vagyon, s nem másutt – felelte keményen, dorgálóan –, barlang vagy palota: az
Úr titkának ismerete nélkül nincs békesség egyikben sem! Se békesség, se élet,
se jövendő! Aki hisz énbennem, mondá az Úr Jézus, az megtehet mindent, amit én
megtettem; s még annál is többet!
– S mit tett Jézus, he? – csattant
fel a sovány tanító keserűen. – Jó, na, gyógyított! De fél tucat római katona s
egy maréknyi gonosz zsidó keresztre szögezte mégis! Nem volt képes megmentődni
tőlük! Mit ért a tudás?
Hangja rikácsolt, nyál csordult a
szája szögletéből, haragos kétségbeesés torzította az arcát, s még ki tudja mi
mindent mondott volna, ha torkán nem akad a szó. Valahol valami megkondult
odakint, mint egy roppant harang, s kongását továbbadták egymásnak a hegyek.
Bong… bong… bong – verték vissza a mély, kongó hangot a sziklák. Mintha a
fellegcafatok is megiramodtak volna tőle odafönt, egyszerre csak kicsillant
tovafutó uszályuk mögül itt is, amott is az égbolt csillogó kékje.
– Mi ez? – szakadt föl Derecskeiből
a meghökkenés. De már akkorra oda is
bökött
állával a gyerek felé az öreg. – Eridj, Dani…
A gyerek már talpon volt. Fejibe
nyomta a báránybőr kucsmát, magára rántotta a ködmönt és sirült is kifelé a
barlangból. Pillanat alatt eltűnt a szikla megett.
– Mi ez? – ismételte meg a vendég a
kérdést.
– Valaki döngeti a bajfát – felelte
az öreg –, valaki azt véli, hogy bajban van, és segítséget keres.
– Ha mindenki fát döngetne ma, aki
bajban van – sóhajtott Derecskei –, egymás szavát se hallanánk a döngéstől, s
nem lenne elég fa se, döngetni való…
– Bárcsak úgy lenne végre-valahára –
válaszolt az öreg és szakállas arca komoly volt, mint a fából faragott
szenteké.
– A legnagyobb baj ott van, hogy
mindenki máshol keresi a segítséget, csak ott nem, ahol van… de most üljön
veszteg egy kicsikét – tette hozzá –, hadd szálljak magamba…" /55. old
"– Ha nem bántom meg a kérdéssel –
szólalt meg Gergely egy idő múlva –, azt mondta
tegnap, hogy tanítványa ez a gyerek. Miféle mesterséget tanít néki?
– Az igaz valóság tudásának a
mesterségét – felelte az öreg és keze kinyúlt a vizeskorsóért –, amit én is így
tanoltam volt valaki mástól, süvölvény koromban.
– S miféle valóság az? – tette föl a
kérdést a sovány kis gyéresi pap, felhúzott
szemöldökkel. Az öreg elébb ivott a korsóból,
letette, kezefejével megtörölte bozontos bajszát
s csak akkor felelt a kérdésre.
– Hogy miféle? Hát az egyetlen igaz
valóság. Isten valósága.
A
két pap összenézett egy szempillantásra. – Nem szándékom megbántani – mondta
halkan Gergely, a ferences –, de elmagyarázná
kissé, hogy mit ért Isten valósága alatt? Mert hogy… Isten dolga valamennyire
az én dolgom is…
– Én is szívesen hallanám – toldotta
meg Nagy János –, hiszen teológiát végeztem, de ezt a kifejezést, hogy „Isten
valósága” még nem hallottam eddig. Nem gúnyolódom, a világért sem – tette hozzá
sietve –, valóban érdekel. Megfigyeltem tegnap… valami különös,
megmagyarázhatatlan erőt érzek magából kisugározni… nevét se tudom… és mindez
csak érzés… de…
Elvörösödött, elakadt a szava. Aztán
lehajtotta a fejét és vállat vont.
– Nem tudom, mit mondjak egyebet –
motyogta zavartan.
– Nem kell mondanod semmit, Nagy
János – felelte az öreg, halk, dörmögő hangon –, megértem én. Arra tanítottak,
hogy Isten szolgája légy és mégis elakad a szavad, mintha restelkednél, amikor
Isten nevét hallod. Tudod, miért van ez így? Mert csak a szolgaság mesterségét
tanították meg neked, az Úristen mesterségét nem. Tudom, tudom – emelte föl a
kezét, amikor a pap ajka megmozdult, mintha szólni kívánt volna –, fejedbe
kalapáltak minden szót, amit az
apostolok leírtak s azt is, amit őelőttük vén zsidók tettek és mondottak.
Mindent megtanítottak neked, csak Istent nem. Elhitették veled, hogy Jézus
Urunk meg a tanítványai csodákat míveltek, amikor feltámasztották a holtakat,
meggyógyították a betegeket és kenyérrel látták el az éhezőket. Meg amikor a
zsidó próféták néhai időkben túlélték a katlanok tüzét, oroszlánok barlangját s
kettéválasztották a vizeket. Csodákat míveltek!
Pedig mindez nem volt csoda, dehogy is volt az. Mindössze az Úr valóságának
ismeretéből fakadó cselekedet volt. Isten mestersége. Nem tanította-e Jézus,
hogy mindnyájan az Atya Úr gyermekei vagyunk? S hogy amit az Atya Úr mível, azt
mívelhetik a gyermekei is, mert hogy az Atya megtanítja gyermekeit a maga
mesterségére? Erről nem esett szó ott az oskolában, ugye? Pedig Isten valóságának
ismeretéhez nem kell ám ész. Szív kell csupán, meg lélek. Hogy is mondja az
Írás? Ismerjétek meg az igaz valóságot s az igaz valóság szabadokká tészen!
Mitől szabadít meg? Hát a tudatlanságból eredő bajoktól meg nyomorúságoktól…
Szellő kúszott alá a napfényben ragyogó
erdő-oldalból s magával hozta a reggel illatát. A két rongyos, vert pap maga
elé meredve hallgatta a különös vénember beszédét, aki mély lélegzetet vett s
úgy folytatta:
– Nahát. Hadd mondjak még valamit
néktek most mindjárt, az elején. Nem véletlenségből tévedtem én oda tegnap
éccaka a csűr közelibe, ahol a rományok őriztek benneteket. Az Úr küldött oda.
No, nem úgy, ahogy a régi zsidó könyvek mondják, hogy az Úr odakurjantott volt
Mózesnek vagy Ézsaiásnak hogy „hé! tedd ezt vagy amazt” s utána megbeszélték a
dolgot ügyesen, az Úristen meg a vén zsidó. Nem úgy történik ez, ahogy a
könyvben van. A könyv azoknak való, akik másképpen nem értenék meg. Mert az Úr
nem a hegyek tetején ül s nem is valamelyik bokorban bujkál, mint ahogy a könyv
mondja, hanem bennünk él és bennünk dolgozik. Isten a mi életünk, és
érzéseinken, gondolatainkon keresztül szól
hozzánk.
– Mint most is… itt ültem ennél a
kis tűznél, három éjszakával ezelőtt és egyszerre csak tudtam, hogy mennem kell
valahova. Megvártam a reggelt s azt mondtam Ferkőnek: „maradj itt, s várd meg,
míg visszatérek.” Mondtam neki egyebet is, emlékszem. Hogy menjen le a faluba
egy bizonyos házhoz s vigyen gyógyulást annak, aki beteg. Mondtam azt is, hogy
gondoskodjék ennivalóról, mert nem magamban térek majd vissza. Aztán csak
tettem valami falnivalót a tarisznyámba s mentem. Csúnya idő volt, de östére
odaértem, ahova mennem kellett.
– Maga gyújtotta föl a csendőrök
házát? – kérdezte Nagy János.
– Egy veres hajú csendőrlegény tette
azt – felelte az öreg –, Besszarábiából való. Pincébe küldték le borért s
kicsúszott markából a mécses. Az Úr csodásan dolgozik – tette hozzá – s lám,
így kerültetek tik ide.
– Mért nem mentette ki a többit is?
– kérdezte újra a gyéresi lelkész. – Derék magyarok
mind. Megérdemelték volna.
Az öreg nagyokat sóhajtott.
– Magyaroknak magyarok – felelte
csöndesen –, s alighanem derék emberek.
De
hogy megérdemelték-e? Hányan mozdultak meg a szavamra, amikor kifeszítettem azt
a két deckát? He? Tük ketten. Más senki. Aki nem mer cselekedni, mert fél
attól, hogy mi lesz, ha elfogják újra, az olyan ember nem bízik sem az
Úristenben, sem önmagában. S az ilyen számára nincs szabadság. Elfogják újra.
Még jobban meggyötrik. Meg is ölik talán. A vékony hitű ember számára vékonyan
jut hely Isten világában. Ti ketten? Tibennetek ott él a jövendő magja, csak
elő kell hámozni a sok helytelen tudás alól, amit reátok rakott az a hamis emberi
világ, ami olyan, mint a köd: ma itt van, holnap nincs. De amíg itt van, bétakar
mindent, amit Isten teremtett, hogy ne lássatok tisztán.
– Isten teremtette a ködöt is –
szólt bele Nagy János –, Ő teremtett mindent,
ami
van. Rosszat is, jót is… mindent!
– Na látod! – emelte föl ujját az
öreg. – Itt van veletek a baj! Mert az igaz, hogy Isten teremtett mindent és
egy percre abba nem hagyja a teremtés munkáját. De csak azt teremt, ami van.
Sohasem azt, ami nincs. Rossz pedig nincs, mert az Isten jó s a jó nem
teremthet rosszat. Csak jó van. Minden, ami van, Isten gondolata. Ami nem Isten
gondolata, az nincs. Tik Isten gondolatai vagytok. A fák is Isten gondolatai. A
hegyek. A csillagok. A harmat meg a fűszál. De a gonoszság nem Isten gondolata.
A betegség nem Isten gondolata. A beteg ember, a gonosz ember, a bűnt cselekvő
ember nem egyéb, mint egy elrontott gondolat. Nem Isten gondolata romlott el,
értsük meg, mert Isten gondolata nem romlandó. Bennünk, emberekben
romlott meg a látás,
amivel Isten gondolatait nézzük. Ha sikerül megtisztítanunk azt a belső
pápaszemet, amin keresztül Isten világát nézzük: eltűnik a rossz, a betegség, a
gonoszság, a bűn… Eltűnik, mert valójában ott se volt soha. Csak az ember szeme
látta, Isten szeme nem." /103. old
"– Tanultál-é valamit, mióta itt
vagy?
A pap megvonta a vállát.
– Nem tudom, mit feleljek erre.
Megtanultam fát dönteni, fát aprítani… tüzet szítani…
– Ha csak ennyit tanultál, akkor
bizony sokat kell még tanulnod, János. Ez lesz
veled. – Itt? – rettent meg Nagy János a
gondolattól.
– Mehetsz máshova is. – Hova?
– Tőlem hiába kérded – vonta meg a
vállát az öreg –, fordulj Istenhez. Ő tudtodra
adja, ha figyelsz.
Gergely, aki mindeddig szótlanul
gubbasztott a kemence megetti padon, mély lélegzetet
vett és megszólalt. – Megtanulhatjuk a szénégetés
mesterségét.
Az öreg odafordult és megnézte jól.
– Kedvemre vagy, Gergely. Kedvemre
voltál, mióta megösmertelek. Te nem panaszkodsz. Nyitott szemmel nézed a
világot. Hát igen, megtanulhatod a szénégetést. Megtanulhatod a kerékgyártást
is. Szerszámkészítést. Sok mindent, ami szükséges ahhoz, hogy életet kaparjon
magának az ember. Lehetsz fazekas is. Téglaégető. Ezermester, ki kóberes
szekérrel járja az országutakat és falusi népek edényeit foltozza, késeit,
baltáit élezi, tetőt javít, kerítést fon, s rendbe tud hozni mindent, ami
elromlott. Becsületes munka mindez és rendes időkben, rendes világban életet
biztosít annak, aki nem restelli a munkát. Csak egy a baj, Gergely fiam! Nem
élünk se rendes világban, se rendes időkben. Rendetlen világban és megbokrosodott
időkben élünk. S bárhova mégy is, bármibe kezdesz is, ha szenet fuvarozol le a
malmoknak, vagy szerszámot, edény javítasz: ott kell legyen a zsebedben
télen-nyáron, nappal és éjszaka egy kis, pecsétes papiros, ami azt mondja, hogy
azok, akik uralkodnak fölötted, tudják, hogy ki vagy, mi vagy, s engedélyt
adtak neked, nevedre szóló engedélyt, hogy végezd, amit végzel. Ha nincs ilyen
pecsétes írás a zsebedben, az első csendőrőrsnél tovább aligha jutsz. Ez a baj,
Gergely fiam.
Csönd
nehezedett a kunyhóra.
– S magának van pecsétes írása? –
kérdezte Nagy János gúnyosan, szinte ellenségesen.
Az öreg megrázta a fejét békésen. –
Akik a jövendőt dolgozzák, azoknak nem ad pecsétes írást a világ. De ez is eljöhet
egyszer. Megadja azt is az Úr, mihelyt eljutunk oda, hogy nem csak egynéhányan,
de jó sokan, kik magyarok vagyunk, kiérdemeljük azt, hogy ne csak múltunk, de
jövendőnk is legyen. A jövendőt pedig, Gergely és János, azt meg kell szolgálni.
Nem terem magától, mint mezőn a virág. Először is tudni kell az igazat. Aztán
meg gyakorolni kell az igazat, mert az Úr csak azon segít, aki az Ő útját járja,
aki az Ő erejének irányába halad. Akárcsak a vitorlás csolnak, olyan az ember
is. Szél mentébe fordul, siklik előre. Szél ellen fölborul, s elsüllyed. Az emberi
lélek vitorláját az Úr ereje duzzasztja erővel. De mint minden egyébnek, ennek
is tudni kell a titkát.
– Ezért vagytok itt, ti ketten.
Ezért választott ki benneteket az Úr. Azt hiszitek, hogy az Úr akarata nélkül
ki tudtalak volna menteni a románok kezéből? He! Ki vagyok én? Vénember. Isten
nélkül senki se vagyok. De Istennel, Isten oldalán? Világot hódíthatok, ha Ő
úgy rendeli. Az Ő rendelése pedig az – emelte föl a hangját, hogy megtelt vele
a kunyhó –, hogy emberelje meg magát végre a magyar! Térjen vissza Urához, ki
ide hozta az ígéretek földjére, hazát adott neki, szépséges országot, hatalmat
és dicsőséget, népek élére emelte, népek és nemzetek védelmezőjévé tette,
pajzsán tartotta, magosan mindaddig, míg önzés és kapzsi hiúság egymás ellen
nem fordított magyart a magyarral és idegen tanácsadók sima nyelvére
hallgatva meg nem szegték az Úr törvényét, mely kimondja: szeresd a te magyar
testvéredet, mint önmagadat, s fegyvert ellene ne emelj, rosszat ellene ne cselekedj,
se tettben, se szóban. Aki e törvény ellen vét, annak nyelve kivágassék, karja
megbénuljon s utak árka legyen szálláshelye, mondá az Úr. De aki megtartja törvényeimet,
annak szerető édesatyja vagyok, az meghallja lelkében az én szavamat s minden
tettével gondolataimat végzi. Annak hatalmat adok a világ felett, amit az ő
számára teremtettem volt… Na. Ez az Úr törvénye – fejezte be az öreg –, s
akinek esze van, él vele…
– S hol van mindez megírva? –
kérdezte Nagy János, gunyoros mosollyal felhúzott szemöldökkel. – Mert a
Szentírásban nem leltem nyomát!
– Pedig abban van a gyökere –
mordult rá az öregember –, nem a zsidókéban hát, hanem abban, amit Jézus
Krisztus tanítványai tettek írásba, emlékezet után. Meg amit az Úr táltosai
róttak föl régi időkben a törvényoszlopokra… egyszer talán még meglássátok azt
is – tette hozzá mogorván –, de most nem erről van szó. Rajtatok múlik, hogy
velem maradtok-é és beálltok-é az Úr maroknyi táborába magyarok kovászának,
melyből egy csipetnyi elég, hogy Isten kenyerével töltse meg a teknőt, avagy
magatok útját kívánjátok járni emberi gyöngeségetek szerint, s magyar jövendő
dolgában haszontalanul? Ez most a kérdés!" /117. old
"– Az ajtó nyitva van, a kapu nyitva
van – szólt hozzájok Jankó –, odakint havazik erősen, s eltakar minden nyomot.
Aki menni akar, most az alkalom. Aki megy, az kövesse az első kis utcát jobb
kéz felől, s ne térjen le róla se jobbra, se balra, mindég csak előre. Az
felvezet a Hója nevezetű erdőbe. Azon túl a gödörben van egy elhagyott istálló.
Abban meg lehet bújni egy-két éccakára. Holnap östére én is ott leszek, s akit
ott lelek, gondomba veszem. Megértett mindenki?
Az emberek néztek rá, gondterhelten.
– S azután mi lesz? – kérdezte az
egyik. – Elébb-utóbb elfognak újra. Ha itt maradok,
ki kell eresszenek, hiszen nem követtem el semmi bűnt…
Egy sovány, csontos öregember
megindult lassan, sántikálva az ajtó felé. Szót se
szólt, csak ment. Két másik követte. Egy harmadik. A többi csak állt és bámult.
Volt, aki visszaheveredett a szennyes kőpadlóra.
– Ha elfognak odakint, agyonvernek…
– morogta valaki.
Kivitték az utolsó kettőt is a
rácsos ketrecből. Megtelt velük a kocsi hátulja.
– Maguk csak bújjanak oda be velök –
mondta Jankó –, én majd a vezető mellett
maradok, hogy baj ne legyen…
Előrement. Szót se szólt, csak
kinyitotta az ajtót és beült. A motor fölzúgott. Kigyúltak a lámpák. A
teherkocsi megmozdult és döcögve indult lefelé a dombról. Ferkő, Gergely és János a teherkocsi
hátuljában szorongtak. János kilesett hátra a ponyva szárnyai alól.
– Ötöt láttam csak kijönni a kapun…
– mondta sóhajtva –, mi lesz azokkal is?
– Az Úristen ügyel mindannyiunkra –
mondta erős, kemény hangon az öreg –, ahelyett, hogy kételkednél benne, inkább
adj hálát az Úrnak, hogy segítségünkre volt, s menthettünk néhány magyar
életet. Használjuk az időt arra, hogy
Isten végtelen erejéből valamit átcsöpögtessünk ezekbe a megkínzott
testvéreinkbe itt…
A teherkocsi baj nélkül átdöcögött a
városon, s mire kiért az országútra, a havazás is megszűnt. Erős szél fújta
tova a fellegeket és söpörte el a havat az úttestről. Átdöcögtek Szamosújváron
s Désen is. Mikor nekifordultak a láposi hegyeknek, az útkereszteződésnél
megcsúszott a kerék s a teherkocsi fara becsúszott a hóval telt árokba. A
gépkocsivezető káromkodva zúgatta a motorját, de nem tudott kievickélni az
árokból.
– Megrekedtünk – szólt oda románul
Jankóhoz, aki mellette ült elöl. Ez volt az első szó, amit kimondott azon az
éjszakán. Sötét volt még, csak a csillagok sziporkáztak odafönt, s a fagyott hó
fehérje világított valamelyest. A hold alászállt már, s a hajnal se volt
messze.
– Innen gyalog kell menjetek –
folytatta rosszkedvűen –, engem csak egy pár ökör húz ki innen, más semmi.
– Hadd próbáljuk meg – javasolta
Jankó és kinyitva az ajtót kiszállt a teherkocsiból –, maga csak dolgoztassa a
motorját, s a többit bízza reánk.
Hátrament és beszólt a ponyva
csücske alá. – Szükség van ejszen az Úr erejére…
Azzal nekivetette vállát a
teherkocsi hátuljának.
– Tudod, hogy az Úr ereje veled
vagyon mindég – felelte bentről az öreg –, ti csak maradjatok itt – szólt rá a
tanítványaira, akik készültek már kiugrani, hogy segítsenek Jankónak odakint –,
egy ember válla vagy húsz emberé: nem tesz különbséget, amikor az Úr ereje
dolgozik.
A következő pillanatban nekilendült
a teherkocsi, s már kint is volt az árokból. Jankó előreszaladt s visszaugrott
a vezető mellé.
– Most már mehetünk – mondta. Gördültek
tova a keskeny, kanyargó úton. Egy idő múlva megszólalt újra a vezető: – Nagy
erejű ember lehetsz – mondta elismeréssel.
– Az Úristen nélkül senki se vagyok
– felelte Jankó. Az ember hümmögött, s
nem
szólt többet. Jankó szólalt meg egy idő múlva.
– Mi a neved? – kérdezte románul. – Ciordasiu. Juon Ciordasiu.
– Magyar vagy? – kérdezte Jankó
magyarul.
– Apa nekem volt magyar. Én román.
Juon Ciordasiu.
– Csordás János – javította ki
Jankó. -Az ma nem jó – morogta a
teherkocsi vezetője –, Ciordasiu jó.
– A baj csak az, János – mondta
Jankó –, hogy ha az Úristen magyarnak teremtett, akkor mindegy, hogy micsoda
nevet veszel magadra, bent a lelkedben magyar maradsz. S nem lesz nyugtod addig
belül, a lelkedben nem lesz nyugtod addig, míg vissza nem térsz arra az útra,
amit Isten kijelölt számodra. Isten előtt magyar vagy te, János. Csakhogy rossz
magyar, s Isten nem kedveli az ilyent…
– Én rossz ember? – csattant fel
ingerülten Ciordasiu. – Én segít neked szöktetni
magyar és én rossz ember? – Jó ember, de rossz magyar –
javította ki Jankó –, s éppen mert jó ember
vagy,
nehéz lesz rajtad a román név, János. Apád s nagyapád emléke marja a lelkedet,
tudom." /129. old
Búcsúszó az olvasóhoz
"Ennél a pontnál a krónikás búcsúzik. Eltelt fölötte az idő. Mielőtt azonban útjára indítaná ezt a könyvet, még mondani kíván valamit.
Az isteni lábnyom, amit a krónikás – ha hiányosan is, de igaz hűséggel – idáig követett, nem vész el ezután sem. A hagyaték megmarad, mert Istentől való, s ezáltal elpusztíthatatlan. Eljő az idő – s alighanem már itt is van –, amikor fiatal, erős izmú és tisztára mosott lelkű krónikások fölkapják az elejtett szálat, s viszik tovább a beteljesedés felé, míg csak be nem következik a krisztusi ígéret: „… és az
igazság szabadokká tészen!”
Örvendezzetek hát, magyarok, bármit is lát szemetek a ma sötétjében: a szabadulás perce közeledik! Ne várjátok azonban, s ne keressétek se ágyúk dörgésében, se hangzatos politikai jelszavakban: az Úr igazsága halkan jár, és békesség kíséri. Az Ő akarata rendelkezett már minden dolgotokban, s az Ő rendelkezését nem az idő méri, hanem tudás, lelki tudás. Gondozzátok csak a
mustármagvakat s egyébbel ne törődjetek.
„Nem sokaság, de lélek végez csoda dolgokat!” Ősi tanítás ez, amit a Kárpátmedence nagy horvát-magyar költője és hadvezére vetett papírra számotokra, évszázadokkal ezelőtt. Tartsátok észbe, magyarok. S ti is, Kárpát-medence testvér népei. Nem nyelv teszi az embert. Az ember lelke emeli rangra a nyelvet, vagy taszítja az útszéli árokba, a használat erkölcsi mércéje szerint. Ne féljetek. A magyar lélek él. Teremtő Istenünk működik benne és általa. Ne csüggedjetek. Gondozzátok csak hűséggel a mustármagvakat.
Ha részeg magyarok káromkodásától sajdul fületek, ha szemetek a hitványak győzelmét véli látni úton-útfélen: ne döbbenjetek meg. Az Úr nem számokban méri az igazság győzelmét, hanem az igazak cselekedeteiben. Ne keserítsen el a gyöngék hűtlensége se. Sajnáljátok a nyelvét vesztett magyart, mert önmagát rövidíti csupán, nem nemzetét. A nemzet nem számokban él, de lélekben. Egy az Úr oldalán százezreknél is többet számít a jövendő mérlegén. A gyöngeségében románná változott magyar nem a magyar jövendőt gyöngíti, hanem a románt. Akárcsak a számtanban a pozitív és negatív előjelek: a lélek isteni pozitívumában működő ember előbbre viszi a világot meg a nemzetet, melyhez tartozik, míg a
negatív selejt mélységbe húzza alá, amihez rátapad. Az igazak jövendőjét lélek és szellem ereje formálja, s az Úr ereje emeli magosba.
Bízzatok, magyarok! A rabg és szenvedés napjai megszámláltattak. A szabadság hajnala dereng. Vigyázzátok a mustármagvakat!"
Az isteni lábnyom, amit a krónikás – ha hiányosan is, de igaz hűséggel – idáig követett, nem vész el ezután sem. A hagyaték megmarad, mert Istentől való, s ezáltal elpusztíthatatlan. Eljő az idő – s alighanem már itt is van –, amikor fiatal, erős izmú és tisztára mosott lelkű krónikások fölkapják az elejtett szálat, s viszik tovább a beteljesedés felé, míg csak be nem következik a krisztusi ígéret: „… és az
igazság szabadokká tészen!”
Örvendezzetek hát, magyarok, bármit is lát szemetek a ma sötétjében: a szabadulás perce közeledik! Ne várjátok azonban, s ne keressétek se ágyúk dörgésében, se hangzatos politikai jelszavakban: az Úr igazsága halkan jár, és békesség kíséri. Az Ő akarata rendelkezett már minden dolgotokban, s az Ő rendelkezését nem az idő méri, hanem tudás, lelki tudás. Gondozzátok csak a
mustármagvakat s egyébbel ne törődjetek.
„Nem sokaság, de lélek végez csoda dolgokat!” Ősi tanítás ez, amit a Kárpátmedence nagy horvát-magyar költője és hadvezére vetett papírra számotokra, évszázadokkal ezelőtt. Tartsátok észbe, magyarok. S ti is, Kárpát-medence testvér népei. Nem nyelv teszi az embert. Az ember lelke emeli rangra a nyelvet, vagy taszítja az útszéli árokba, a használat erkölcsi mércéje szerint. Ne féljetek. A magyar lélek él. Teremtő Istenünk működik benne és általa. Ne csüggedjetek. Gondozzátok csak hűséggel a mustármagvakat.
Ha részeg magyarok káromkodásától sajdul fületek, ha szemetek a hitványak győzelmét véli látni úton-útfélen: ne döbbenjetek meg. Az Úr nem számokban méri az igazság győzelmét, hanem az igazak cselekedeteiben. Ne keserítsen el a gyöngék hűtlensége se. Sajnáljátok a nyelvét vesztett magyart, mert önmagát rövidíti csupán, nem nemzetét. A nemzet nem számokban él, de lélekben. Egy az Úr oldalán százezreknél is többet számít a jövendő mérlegén. A gyöngeségében románná változott magyar nem a magyar jövendőt gyöngíti, hanem a románt. Akárcsak a számtanban a pozitív és negatív előjelek: a lélek isteni pozitívumában működő ember előbbre viszi a világot meg a nemzetet, melyhez tartozik, míg a
negatív selejt mélységbe húzza alá, amihez rátapad. Az igazak jövendőjét lélek és szellem ereje formálja, s az Úr ereje emeli magosba.
Bízzatok, magyarok! A rabg és szenvedés napjai megszámláltattak. A szabadság hajnala dereng. Vigyázzátok a mustármagvakat!"